گروه بازرگانی- نخستین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در انرژی ایران در حالی در جزیره کیش کلید خورد که برگزاری آن همزمان بود با افتتاح فاز ۹ شرکت نفت و گاز پارس جنوبی یا به عبارت دیگر افتتاح بزرگترین پروژه صنعت نفت و گاز کشور. به همین مناسبت در ابتدای این نشست تریبون در اختیار مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس قرار گرفت. علی وکیلی علاوه بر اینکه به شرح موفقیت‌ سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این حوزه پرداخت چند سوال اساسی را مطرح کرد. سوال نخست و اساسی اینکه درجذب سرمایه‌گذاری خارجی آیا تمامی عوامل تصمیم‌گیری کشور خواهان سرمایه‌گذاری هستند؟ وی گفت: این سوالی است که تمامی شرکت‌های بین‌المللی که وارد ایران می‌شوند با آن مواجه می‌شوند. وی همچنین به چالش‌های موجود مالی و بانکی کشور اشاره کرد و توان بانک‌ها را برای فاینانس پروژه‌های عظیم ناچیز خواند.

وکیلی همچنین از غیبت بزرگ سرمایه‌گذاران داخلی در مورد انرژی کشورمان سخن گفت و خواهان حضور سرمایه‌گذاران داخلی شد.

این مقام مسوول همچنین از مدیران دولتی در دفتر ریاست‌جمهوری خواست تا در بحث تکنولوژی و فن‌آوری پیمانکاران را یاری دهند.

معاون اقتصادی وسرمایه‌گذاری منطقه آزاد تجاری کیش نیز سخنران دوم این همایش بود. وی نیز از پشت تریبون خواسته‌های اقتصادی این منطقه را به گوش مسوولان رساند.

یکی از این خواسته‌ها کسب تکلیف نهایی برای راه‌اندازی بورس نفت در این جزیره بود. وی همچنین ازدولت خواست تا با طرح توسعه منطقه آزاد کیش و افزودن چند جزیره مورد نظر در طرح به این منطقه آزاد تجاری موافقت کند.

در این همایش، همچنین مدیرانی از کشتیرانی، سازندگان تجهیزات صنعت نفت و نیز مدیرانی از صنعت برق در خصوص چالش‌ها و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری خارجی سخن راندند.