پیگیری نظام تجارت چندجانبه

گروه بازرگانی- مدیرکل سازمان تجارت جهانی گفت: نظام تجارت چندجانبه فقط موجب گشایش بازرگانی بین‌المللی نمی‌شود بلکه شفافیت و پیش‌بینی پذیری فرآیند مبادلات تجاری را به دنبال دارد. به گزارش «رویترز»، پاسکال لامی که در دانشگاه استانفورد سخن می‌گفت، با ابراز خوشحالی از اینکه پاول کروگمن برنده جایزه نوبل اقتصادی سال ۲۰۰۸ شده است، افزود: این جایزه به خاطر کار دقیق و پژوهش تئوریک کروگمن در باب رابطه میان تجارت و نابرابری و همچنین رابطه میان چندجانبه‌گرایی و منطقه‌گرایی، به وی اهدا شده است.

به باور لامی، خلاء تئوریک در زمینه بررسی مدل‌های اقتصادی با توجه به وضعیت موجود تجارت جهانی، نشان می‌دهد که کار علمی باید به صورت جدی و معطوف به سازوکار مبادلات پیچیده تجاری انجام شود.

لامی در عین حال هشدار داد که بحران مالی آمریکا نباید به بازگشت به روش‌های محافظه‌کارانه در تجارت بین‌المللی تعبیر شود.به گفته وی همه کشورها باید از منافع مبادله تجاری برخوردار شوند. بنا به اظهارنظر لامی، در وضعیتی که اروپا و آمریکای شمالی با بحران اقتصادی روبه‌رو شده‌اند، اقتصادهای نو پدید (EMERGING) مانند برزیل، هند، مکزیک، چین، مصر، اندونزی و آفریقای جنوبی رو به رشد خواهد بود، به دلیل آنکه تجارت نقش حیاتی در این کشورها دارد.

لامی گفت: اما باید به این تفاوت مهم نیز توجه کرد که گشایش تجاری مترادف با مقررات‌زدایی نیست. اوتاکید کرد که در wto تبعیض میان کشورهای عضو وجود ندارد با این حال ۱۵۳ کشور عضو wto هستند که هریک در مرحله‌ای متفاوت از رشد صنعتی قرار دارند ضمن اینکه کشورهای فقیر در برابر کشورهای ثروتمند صف‌آرایی کرده‌اند. دبیر کل wto به سرانجام رسیدن مذاکرات دور دوحه را نخستین گام در همگرایی میان این دو گروه کشورها تلقی کرد که به ناگزیر باید این اتفاق بیفتد.لامی تصریح کرد: در جریان بحران مالی آسیا در دهه ۱۹۹۰ صادرات کشورهای در حال توسعه حوزه پاسیفیک به کشورهای ثروتمند به ده‌ها میلیارد دلار رسید که موجبات پایداری و بهبود اقتصاد آنها را فراهم آورد که نشان می‌دهد تجارت راهی برای برون رفت از بحران‌ها است، همچنان که طرح مارشال پس از جنگ جهانی دوم برای کشورهای اروپایی نجات‌بخش بود.لامی به این پرسش که آیا می‌توانیم به مقابله با چالش‌های قرن ۲۱ و بحران مالی بین‌المللی برویم؟ پاسخ داد: می‌توانیم، اما باید راه‌حل‌های جمعی و مبتنی بر نظام بین‌المللی تجاری را پیدا کنیم.