معاون فنی گمرک با تکذیب خبر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صادرکنندگان گفت: دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کالاهای وارداتی همچان به قوت خود باقی است. محمدرضا نادری در گفت‌وگو با «برنا»، با بیان این که انتشار اخباری مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده از صادرکنندگان اثر منفی بر روی فعالیت این گروه می‌گذارد، خاطرنشان کرد: هیچ صادرکننده‌ای در ایران مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکرده است.

وی افزود: البته وصول مالیات بر ارزش افزوده در مورد کالاهای وارداتی حذف نشده، اما اجرای این قانون فعلا در مورد اصناف متوقف شده است.

معاون فنی گمرک با اشاره به نامه کتبی رییس سازمان امور مالیاتی به سازمان گمرک گفت: وی در این نامه تاکید کرده است که مالیات بر ارزش افزوده در بخش واردات باید اعمال شود، منتها برای اجرای این بند باید به موارد ذکر شده توجه کرد.

نادری برخی از کالاهایی که از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند را شامل محصولات کشاورزی فرآوری نشده، دام و طیور زنده، آبزیان و زنبور عسل، برنج و حبوبات، سویا، کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی ونهادهای عمومی غیردولتی، کالاهای همراه مسافر برای استفاده شخصی و فرش دستباف ذکر کرد.

وی با اشاره به درخواست برخی از واردکنندگان کالاهای سرمایه ای برای معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: سازمان امورمالیاتی و گمرک هم اکنون در حال بررسی این مساله هستند.

معاون فنی گمرک با اشاره به تشکیل کارگروهی با حضور سازمان امورمالیاتی و گمرک برای جمع بندی نقاط ضعف و قوت قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهارداشت: این کارگروه هر ۱۵ روز یکبار جلسه تشکیل داده و به بررسی اجرای این قانون می‌پردازد.از سوی دیگر عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران گفت: صادرکنندگان برای پرداخت یا عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ابهام دارند. به گفته مسعود دانشمند به دلیل آنکه آیین نامه اجرایی این قانون ابلاغ نشده است صادرکنندگان هنوز برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ابهام دارند؛ چراکه مشخص نیست که آیا این مالیات باید پرداخته و سپس بازگردانده شود یا اینکه به طور کلی پرداخت آن منتفی است. دانشمند با اشاره به اینکه دستگاه‌هایی همچون گمرک به دلیل ابلاغ قانون مالیات بر ارزش افزوده از سوی مجلس ملزم به اجرای این قانون هستند، تصریح کرد: چنانچه دولت بخواهد اصناف یا هر بخش دیگری را از مالیات فعلا معاف کند یا مالیات آنها را به تعویق بیاندازد باید مستندات قانونی داشته باشد و آن را به دستگاه‌ها ابلاغ کند.