رییس سازمان بازرگانی استان کردستان گفت: آخرین بخش از جوایز معوقه صادرکنندگان سال ۸۵ این استان پرداخت شده است.

مصیب محمدیان شمالی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان افزود: ۹ میلیارد ریال به عنوان جوایز به ۶۰ تن از صادرکنندگان استان پرداخت شده است. وی، علت تعویق در پرداخت جوایز صادراتی بازرگانان را کمبود اعتبار ذکر کرد و گفت: جوایز صادرکنندگان استان در چند سال گذشته همواره با تاخیر یک تا دو سال پرداخت می‌شد که امسال این وقفه جبران شده است.

وی اظهار داشت: جوایز صادراتی بستگی به میزان ارزش افزوده کالا دارد که بین نیم تا سه‌درصد بهای کالاهای صادراتی است. محمدیان شمالی، ثبت‌نام در بانک اطلاعات وزارت بازرگانی، داشتن کارت بازرگانی معتبر و صدور کالا از گمرکات رسمی را از مهم‌ترین شرایط برخورداری بازرگانان از جوایز صادراتی اعلام کرد.

وی افزود: جوایز صادرات خدمات فنی و مهندسی هشت‌درصد و منسوجات پنج‌درصد و سایر محصولات بین نیم تا سه‌درصد پرداخت شده است. به گفته محمدیان، بنا به برنامه‌ریزی انجام شده در سازمان بازرگانی پرداخت جوایز صادراتی به فعالان این بخش در سه ماه آخر سال‌جاری به روز خواهد شد. وی با اشاره به رشد صادرات کالا در مرزهای کردستان در سه سال اخیر افزود: در مرزهای استان از سال ۸۰ تا ۸۳ کمتر از ۴۹۰ میلیون دلار صادرات کالا صورت گرفته که این رقم در سه سال اخیر به بیش از یک‌میلیارد دلار رسیده است.

محمدیان شمالی ارزش صادرات شش‌ماه نخست سال‌جاری از مرزهای استان را بیش از ۳۰۷ میلیون دلار اعلام کرد.

در این آیین ۱۰ تن از صادرکنندگان نمونه کردستان مورد تجلیل قرار گرفتند.