معاون سازمان توسعه تجارت از ضعف بنگاه‌‌‌ها در شناخت بازارهای هدف انتقاد کرد وگفت: فعالیت‌‌‌‌های بازاریابی بنگاه‌‌‌‌های اقتصادی در حد قابل قبولی نیست. علی ضیغمی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برای رسیدن به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله باید استراتژی صادرات را تدوین کنیم، اظهار کرد: براین اساس باید بازاریابی در بازارهای هدف را سرلوحه امور قرار دهیم؛چرا که یکی از مشکلات وخلاءهای بنگاه‌‌‌ها در عرصه تجارت، نبود شناخت از روش‌‌‌‌های نوین تجارت و بازاریابی است.

ضیغمی با اشاره به اینکه رقم ۲۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در مقایسه با روند رشد صادرات کشورهای همسایه مطلوب نیست، تصریح کرد: بدین منظور باید مبانی علمی بازاریابی را در کشور توسعه دهیم تا شاهد رشد صادرات غیرنفتی باشیم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بین الملی بازاریابی صادراتی که قرار است در نهم آذرماه برگزار شود خاطرنشان کرد: قرار است سازمان توسعه تجارت ۵۰ درصد هزینه حضور صادرکنندگان نمونه در این کنفرانس را تقبل می‌کند.

همچنین محمدرضا ملکی، دبیر اجرایی نخستین کنفرانس بین‌المللی بازاریابی صادراتی نیز در این نشست اظهار کرد: قرار است که اساتید برجسته ای از آمریکا، اروپا و آسیا در این کنفرانس حضور یابند. وی صنعتگران، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی را از مخاطبان این کنفرانس قلمداد کرد.