تورم خرید از خارج، افزایش قیمت مواد اولیه به دلیل بالارفتن قیمت نفت و گران شدن مواد اولیه برای تولید منجر به بروز گرانی در بازار کشور شده است. علی نقی خاموشی، رییس سابق اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با «موج» با اعلام این مطلب اظهار داشت: به‌رغم ادعاهای برخی مسوولان که گرانی در بازار را تکذیب کرده و از افزایش نرخ‌ها به عنوان گران‌فروشی یاد می‌کنند باید تاکید کرد که عوامل مذکور منجر به بروز پدیده گرانی و افزایش قیمت‌ها شده است.

وی در خصوص مهم‌ترین راهکار برای مقابله با گرانی‌های موجود گفت: برای مهار افزایش نرخ‌ها باید از کاهش قدرت خرید ریال جلوگیری به عمل بیاید تا بتوانیم گرانی‌ها را کنترل کنیم.

رییس سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به خروج سرمایه از کشور و پایین بودن میزان جذب سرمایه‌های خارجی افزود: برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و افزایش جذب سرمایه‌های خارجی باید فضای کسب‌وکار روانسازی و سالم‌سازی شود.

خاموشی ادامه داد: به هر میزان که فضای کسب‌وکار سالم‌سازی شود؛ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نیز رشد خواهد کرد.

وی در خصوص اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده گفت: این طرح یکی از مناسب‌ترین راهکارها برای اجرای عدالت اجتماعی است اما متاسفانه هنوز زیرساخت‌های اجرایی آن مهیا نشده است به همین دلیل در روند اجرای طرح مالیات بر ارزش افزوده با مشکلاتی مواجه شدیم.