تشکیل کمیته مشترک تجاری ایران و ترکیه

گروه بازرگانی-رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران اعلام کرد، کمیته مشترکی برای بررسی مشکلات تجاری ایران و ترکیه تشکیل می‌شود. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران پس از دیدار با وزیر بازرگانی ترکیه و صاحبان سرمایه و صنایع این کشور در حاشیه برگزاری دوازدهمین مجمع تجاری بین‌المللی IBF و دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی موسیاد، گفت: به دلیل اهمیت روابط اقتصادی دو کشور، «کرشاد توزمن» خواستار افزایش دفعات نشست کمیسیون مشترک ایران وترکیه شده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، آل‌اسحاق و کرشاد توزمن حجم ۱۰ میلیارد دلاری روابط را کافی ندانسته و خواستار هدف گیری به سوی ۲۰میلیارد دلار مبادلات تجاری شدند. وزیر بازرگانی ترکیه پیشنهاد کاهش تعرفه از سوی ایران را مطرح کرد و طرف ایرانی ضمن درخواست بازگشایی اعتبار از سوی بانک‌های ترکیه خواستار همکاری متقابل شد که وزیر بازرگانی ترکیه قول همکاری داد.

آل‌اسحاق، کرشاد توزمن و هیاتی متشکل از بازرگانان و صاحبان صنایع ترکیه را به ایران دعوت کرد که استقبال توزمن را در پی داشت.

آل اسحاق که به همراه هیاتی متشکل از تجار و بازرگانان بخش خصوصی ایران در اجلاس IBF و دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی موسیاد شرکت کرده بود، در تشریح دستاوردهای این سفر خارجی گفت: صاحبان صنایع و سرمایه کشور ترکیه درتمام دیدارهایی که با هیات ایرانی داشتند، خواستار افزایش سطح مبادلات بودند و کرشاد توزمن، وزیر بازرگانی این کشور نیز ضمن اعلام برنامه‌های دولت ترکیه برای افزایش سطح مناسبات با ایران، وعده حل و فصل مشکلات بانکی، بازرگانی و امور گمرکی را داد.

وی افزود: دولت ترکیه برای رسیدن به هدف مبادلات ۲۰میلیارد دلاری با ایران برنامه‌ریزی‌های زیادی از جمله توسعه راه‌های هوایی، ریلی و زمینی و ترمیم راه «کاپی کوی» به مرز رازی را در دستور کار قرار داده است.

رییس اتاق تهران همچنین از تشکیل کمیته مشترک اتاق‌های بازرگانی تهران و استانبول به منظور بررسی مسائل و مشکلات بازرگانان دو کشور خبر داد و گفت: پیشنهاد اتاق تهران این بود که کمیته‌ای تشکیل شود تا مسائل و مشکلات بازرگانان دو کشور را بررسی کرده و نتیجه را به دولت‌های دو کشور اعلام کند.

وی گفت: در این زمینه، دیدار با وزرای عضو کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در دستور کار اتاق تهران قرار گرفته و طی روزهای آینده، درخواست وزیر بازرگانی ترکیه، به اطلاع وزیر بازرگانی و وزیر راه و ترابری که درحال حاضر ریاست شورای مشترک ایران و ترکیه را برعهده دارد، خواهد رسید.

مجمع تجاری بین‌المللی(IBF) با صدور قطعنامه‌ای به کارخود پایان داد. به گزارش سایت «Zaman» تاکید اعضا بر اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حل‌و‌فصل موانع گمرکی، و تسهیل حمل‌و‌نقل از محورهای این قطعنامه است. همچنین اعضا توافق کردند که به منظور تسریع پروژه‌های چندجانبه در بازارهای جهانی و نیز تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط به یکدیگر کمک کنند.

در این مجمع بیش از ۲هزار و ۲۰۰تاجر و مدیران تجاری از کشورهای بنگلادش، مصر، ایران، اندونزی، اردن، لبنان، مالزی، مراکش، پاکستان، عربستان، سنگال، سوریه، اوگاندا، یمن و الجزایر حضور داشتند.

کرشاد توزمن در این مجمع خواستار راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری میان کشورهای مسلمان شد.

مجمع تجاری بین‌المللی پلت‌فرمی است غیر دولتی که در سپتامبر۱۹۹۵ به منظور گردهمایی تجار و بازرگانان مسلمان از سراسر جهان وبا هدف همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری آغاز به کار کرد.

دفتر مرکزی این تشکیلات درحال حاضر در کشور ترکیه و شهر استانبول مستقر است و هر سال مجمع آن در کشورهای مختلف برگزار می‌شود.

سال گذشته اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ابوظبی میزبان این کنگره بود که با حضور نمایندگان ۳۳ کشور برگزارشد.

دوازدهمین کنگره IBF و دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی موسیاد، امسال با نظارت و حمایت مستقیم رجب طیب اردوغان- نخست‌وزیر ترکیه- و حمایت سازمان‌هایی نظیر سازمان کنفرانس اسلامی، بانک توسعه اسلامی، اتاق بازرگانی اسلامی و تعدادی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ترکیه برگزارشد.