رییس اتاق ایران در مراسم دیدار خبرنگاران رسانه‌ها با اعضای هیات رییسه اتاق ایران که به میزبانی ابراهیم جمیلی، عضو هیات رییسه اتاق برگزار شد، تصریح کرد: امسال تصمیم داریم صدو بیست و پنجمین سالگرد تاسیس اتاق ایران را برگزار کنیم، زیرا نقطه آغاز حرکت تشکلی تجار ایران ۱۲۵ سال پیش بوده است. وی افزود: برای ما بسیار مهم است که بتوانیم ریشه‌دار بودن نهاد مدنی جامعه اقتصادی ایران را نشان دهیم و هیات رییسه اتاق ایران یادآور شد: این مراسم بهانه‌ای است که نگاهی به تاریخ و تجارت گذشته داشته باشیم، زیرا شعار همیشگی ما این است که حرکت ما باید رو به آینده، اما با تکیه بر گذشته باشد.

نهاوندیان ابراز امیدواری کرد که تا آن زمان استراتژی و قانون جدید اتاق نیز نهایی شود.

وی توضیح داد: برای برگزاری مراسم سالگرد یکصد و بیست و پنجمین سال فعالیت اتاق کمیته‌ای تشکیل و مسابقه‌ای نیز برای رسانه‌ها در نظر گرفته شده و از هر رسانه‌ای که در مورد این ۱۲۵ سال بهترین کار را انجام دهد، تقدیر خواهد شد و این حرکت بیش از هر چیز یک حرکت فرهنگی است.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: کار مختصری نیز در اتاق تهران به مناسبت هشتادمین سال فعالیت این اتاق انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از تصمیم‌های هیات رییسه اتاق تاسیس «مرکز اسناد اتاق ایران» است که کمک شایانی به این کار می‌کند، همچنین قرار است در واحد روابط عمومی واحد ثبت خاطره‌ها و تاریخ راه‌اندازی شود و به ماهنامه اتاق نیز یک صفحه «نگاه به گذشته» و یک صفحه «ایده‌هایی برای آینده» افزوده شود.

رییس اتاق ایران تاکید کرد: زمانی کشور ایران بود که به دیگران در منطقه تجارت می‌آموخت زیرا ریشه‌ای عمیق در تجارت میان شرق و غرب و دریانوردی داشته و دارد و همچنین از میراث بسیار کهن انتقال تمدن‌ها برخوردار است که متاسفانه آسیب زیادی به آن وارد شده است.

تاریخ از بین رفت

در ادامه این نشست «علامیرمحمدصادقی» نایب رییس اتاق ایران اعلام کرد: حفظ تاریخ کشور بسیار ضروری است، اما متاسفانه اوایل انقلاب تمامی عکس‌ها و آثار از بین رفت و از تمام تاریخ گذشته به جز نشریه اتاق چیز دیگری در دست نیست.

پیشنهاد تهیه برنامه مستند از تاریخ اتاق

همچنین «ابراهیم جمیلی» نیز با ارائه پیشنهادی به رییس اتاق ایران عنوان کرد: بهتر است تیمی شامل خبرنگاران رسانه‌های مختلف و صدا و سیما برای همکاری با اتاق در این زمینه و نیز برای مستندسازی تشکیل شود و این کار در یک فراخوان عمومی در قالب تهیه فیلم، عکس، صدا و نوشتار اعلام شود تا اگر کسانی اسناد یا عکس‌هایی در این خصوص دارند در اختیار ما قرار دهند و تاریخ اتاق به صورت مستند تهیه شود. وی بیان کرد: شرایط امروز جهان به گونه‌ای است که هم می‌تواند برای اقتصاد ما منفی باشد و هم می‌تواند فرصتی برای اجرای کارهای جدید ایجاد کند.

جمیلی افزود: همچنین امسال هفتاد و ششمین سال تاسیس اتاق زنجان نیز هست که مراسم آن در دی ماه همراه با سمینار بررسی موانع تولید و کارآفرینی برگزار خواهد شد.