معاون وزیر بازرگانی جزئیات ۱۰ مشوق صادراتی برای سال ۸۷ را تشریح کرد.

مهدی غضنفری در گفت‌و‌گو با «فارس» در خصوص مشوق‌های صادراتی کالایی و خدماتی گفت: جوایزی صادراتی کالایی از یک تا ۳درصد مشروط به اینکه بنگاه‌ صادرکننده صد در صد خصوصی باشد و با توجه به ارزش افزوده این جوایز داده می‌شود. غضنفری افزود: جوایز صادراتی خدمات تا ۵درصد و تا ۳درصد برای کالایی که همراه خدمات است، پرداخت می‌شود با توجه به اینکه شرکت‌های صادر‌کننده خدمات فنی مهندسی باید خصوصی باشند یعنی سهام بخش خصوصی باید بیش از ۵۰درصد باشد. وی گفت: یارانه حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای کشور عراق از ۸۰ تا ۱۰۰درصد و در مورد سایر کشورها بین ۳۰ تا ۵۰درصد است. غضنفری در پاسخ به اینکه چرا یارانه عراق بیشتر از سایر کشورهاست، گفت: به‌خاطر حساسیت‌های موجود برگزاری نمایشگاه در عراق در اولویت سازمان توسعه تجارت قرار دارد. چرا که کشورهای ترکیه و سوریه در صادرات به عراق از ما پیشی گرفته‌اند و در این مدت توانسته‌اند موفقیت کسب کنند.

معاون وزیر بازرگانی گفت: این سازمان در دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس یارانه‌ای پرداخت می‌کند تا کشتی‌ها در زمان‌های معین کالاهای صادراتی را به مقصد برسانند. وی گفت: یارانه ایجاد ساختمان نمایشگاه در ۳۰ استان از طرف سازمان توسعه تجارت پرداخت می‌شود. غضنفری گفت: سازمان توسعه تجارت ۱۰درصد از هزینه‌ها را با توجه به پیشرفت کار پرداخت می‌کند و بقیه هزینه‌ها توسط بخش خصوصی، شهرداری‌ها، اتاق‌های بازرگانی، استانداری‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها پرداخت می‌شود. رییس سازمان توسعه تجارت افزود: با هدف توسعه صادرات در کشورهای هدف سازمان توسعه تجارت یارانه برای ایجاد مراکز تجاری در خارج از کشور بین ۱۰ تا ۱۵درصد پرداخت می‌کند. وی افزود: تاکنون به کشورهای سودان، تاجیکستان و ارمنستان این یارانه پرداخت شده است و کشورهای عراق و افغانستان در نوبت صدور مجوز و همچنین چند کشور آفریقایی و همسایه نیز در مرحله تصمیم‌گیری قرار دارند.

غضنفری گفت: یکی از سختی‌های صادرات میوه و تره‌بار و گل و گیاه این است که نیاز به کانتینرهای یخچال دار دارند که در این خصوص سازمان یارانه‌ای را پرداخت می‌کند تا صادرکنندگان بتوانند این کانتینرها را خریداری کنند. رییس سازمان توسعه تجارت گفت: این سازمان در جهت حمایت از صادرات یارانه ۱۰ تا ۱۵درصدی برای ساخت پایانه‌های صادراتی پرداخت می‌کند که به تناسب پیشرفت کار در استان‌های کشور پرداخت می‌شود. معاون وزیر بازرگانی گفت: تاکنون یک خوشه صادراتی ایجاد شده است و طبق برنامه برای سال جاری ۵ خوشه صادراتی دیگر ایجاد می‌شود و در این خصوص نیز سازمان یارانه‌هایی را با هدف کمک به ایجاد این خوشه‌ها پرداخت می‌کند. رییس سازمان توسعه تجارت همچنین از یارانه‌های اعزام هیات‌های تجاری و یارانه کمک به حمل و نقل صادراتی داخل کشور نیز نام برد که جزئیات آن در آینده اعلام می‌شود.