امید گرجستانی‌ها به سرمایه‌گذاری اماراتی‌ها بر باد رفت

مدیرعامل منطقه آزاد ارس گفت: با بروز درگیری‌های اخیر روسیه با گرجستان و ناامن شدن منطقه قفقاز، ‌سرمایه‌گذاران عربی از سرمایه‌گذاری در بندر پوتی منصرف شده‌اند. عباس رنجبر افزود: پیش از این بنیاد سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی با پذیرش پیشنهاد مسوولان گرجستان‌، قراردادی را به منظور ایجاد یک بندر و منطقه آزاد در سواحل این کشور امضا کرده بود.

رنجبر در گفت‌وگو با «مهر» با بیان اینکه منطقه آزاد ارس قابلیت تبدیل شدن به کریدور ترانزیت بین‌المللی و ارتباط با اروپا را دارد، تصریح کرد: منطقه آزاد ارس از فرصت پیش آمده استفاده کرده و برای جایگزینی پروژه مورد نظر سرمایه‌گذاران عربی اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی، حضور امیرنشینان خلیج فارس می‌تواند ضمن توسعه منطقه آزاد ارس، اهداف اقتصادی سرمایه‌گذاران را تامین کند.

وی اظهار امیدواری کرد: به زودی مقامات این بنیاد برای انجام مذاکرات مربوطه به منطقه آزاد ارس سفر کنند.

مسوولان گرجستان مدتی پیش قراردادی با بنیاد سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی جهت ایجاد یک بندر و منطقه آزاد در بندر پوتی گرجستان امضا کردند تا موفقیت بندر دبی را در این منطقه بازسازی کنند.

طبق مفاد این قرارداد، طرف عربی در عرض چهار سال بیش از ۲۰۰میلیون دلار در بندر پوتی سرمایه‌گذاری می‌کند که ۲۰هزار فرصت شغلی را به وجود خواهد آورد.

میخاییل ساکاشویلی، رییس‌جمهور گرجستان نیز گفته است: دیدگاه من این است که گرجستان را به دبی یا سنگاپور منطقه تبدیل کنیم.

بر اساس این پیمان همچنین گرجستان ۵۱درصد مبلغ سرمایه‌گذاری شده در بندر پوتی را واگذار می‌کند و ۴۰۰هکتار زمین را به بنیاد سرمایه‌گذاری امارات متحده عربی با ارزش بیش از ۹۰میلیون دلار اختصاص خواهد داد.