معاون وزیر بازرگانی از اختصاص ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ویژه در طرح ساماندهی شبکه توزیع با هدف حمایت دولت از ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی خبر داد. محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: در شرایطی که با تعدد صنوف مختلف روبه‌رو هستیم ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی که در سایر کشورها الگوی آن موجود است بهترین روش برای ساماندهی نظام توزیع کشور محسوب می‌شود، چرا که با این روش نه تنها با واحدهای صنفی نجنگیده‌ایم بلکه زمینه‌ ساماندهی آنان را نیز فراهم کرده‌ایم.

وی درباره نحوه حمایت دولت از اجرای این طرح توضیح داد: با همین هدف در قالب طرح ارائه شده برای این منظور مبلغ ۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح در تبصره دو آن پیشنهاد شده است که پنج درصد از نرخ تسهیلات نیز از محل کمک‌های فنی و اعتباری وزارت بازرگانی به عنوان یارانه پرداخت می‌شود.

مفتح همچنین خبر داد که اجرای طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده فروشی با دو الگو به صورت شرکت تعاونی مهرگان و نیز ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی ایرانیان آغاز شده است.

وی گفت: بسیاری از فروشگاه‌های خرده‌فروشی با الحاق به تعاونی مهرگان و نیز شرکت سهامی عام فروشگاه‌ ایرانیان در قالب طرح ساماندهی نظام توزیع کشور قرار می‌گیرد؛ البته علاوه بر این زمینه برای مشارکت بخش‌خصوصی نیز فراهم شده است.

به گفته مفتح براساس الگوی جدید فروشگاه‌های فعلی با هر مدیریتی تحت مدیریت شرکت‌های پخش بزرگ کالا قرار می‌گیرند و با تامین کالا از این شرکت‌ها و با قیمت و بسته‌بندی همان شرکت اقدام به توزیع کالاها خواهند کرد.