وزیر بازرگانی:سیاست‌های ارزی تورم‌زا است

میرکاظمی: طراحان استیضاح عقده سیاسی دارند

گروه بازرگانی- وزیر بازرگانی گفت: وزارت صنایع معتقد است که توانایی تولید تلفن همراه در کشور وجود دارد؛ بنابراین در شرایط فعلی تعرفه در حد ۲۵درصد باقی مانده است؛ اما ما معتقدیم که بالا بودن تعرفه، ورود تلفن همراه را از طریق کالای مسافری افزایش می‌دهد. مسعود میرکاظمی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: بنابراین شرط کرده ایم که اگر تولیدکنندگان موفق عمل نکنند، تعرفه را تغییر دهیم.

وی در خصوص این که در حال حاضر واحد صنفی مشخصی برای تلفن همراه وجود ندارد، اظهار داشت: از آنجایی که از سوی واحدهای صنفی تلفن همراه، اقلام دیگری نیز به فروش می‌رسد، تفکیکی میان اتحادیه آنها با سایر لوازم‌ صوتی و تصویری به وجود نیامده است؛ به همین دلیل در صورت موافقت اتحادیه و تعریف یک اتحادیه صنفی برای تلفن همراه می‌توان این موضوع را مطرح کرد.

میر کاظمی ‌با اشاره به طرح تحول اقتصادی دولت مبنی بر اصلاح نظام توزیع گفت: اصلاح نظام توزیع نیازمند توسعه زیر‌ساخت‌ها است؛ به طوری که در این طرح قرار است برای اصناف یک سامانه تعریف شود و تمام واحدهای صنفی مجهز به کد ملی شوند.

وی ادامه داد: در قالب این طرح ۳۰ تا ۴۰درصد اصناف دارای «اصناف کارت» شده‌اند.

وزیر بازرگانی افزود: موضوع شبکه توزیع، ایجاد مرکز تجارت الکترونیکی، طبقه‌بندی کالا براساس ماهیت و راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی از جمله اقدامات انجام شده در قالب طرح اصلاح نظام توزیع است.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های ارزی کشور موجب تورم شده است، اظهار داشت: به طور مثال ارزش دلار در کشور ثابت مانده است که این امر موجب تورم وارداتی شده است؛ چرا که خرید کالای وارداتی را برای ما گران می‌کند.

وزیر بازرگانی در خصوص تنظیم بازار سیمان توضیح داد: انجمن تولیدکنندگان سیمان خواستار کنترل بازار سیمان شده و قول داده است که قیمت هر تن سیمان ۶۵هزار تومان باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر طبق مستندات، میزان تولید سیمان بیش از نیاز است و صادرات آن با عوارض سنگین صورت می‌گیرد؛ به طوری که با جمع‌آوری «سیستم حواله‌ای»، خرید براساس نیاز صورت می‌گیرد.

میرکاظمی با اشاره به اینکه در کارگروه «ماده یک» که وظیفه تولید و توزیع سیمان را بر عهده دارد، تمهیداتی برای تولید و توزیع سیمان صورت گرفته است، گفت: قیمت سیمان در بازار در حال کاهش است.

وزیر بازرگانی در خصوص طرح تحول اقتصادی اظهار داشت: حجم یارانه‌های کالاهای اساسی نسبت به کل یارانه‌ حامل‌های انرژی

قابل توجه نیست، به همین دلیل آخرین حلقه هدفمند کردن یارانه‌ها به کالاهای اساسی اختصاص خواهد یافت و در این میان نان آخرین کالا در بخش هدفمند کردن یارانه‌ها خواهد بود.

این مقام مسوول معتقد است:

هدفمند کردن یارانه‌ها تنها به نقدی کردن آنها مربوط نمی‌شود و از راه‌های دیگر نیز می‌توان یارانه‌ها را هدفمند کرد. وزیر بازرگانی از آماده‌سازی رژیم تجاری کشور خبر داد و گفت: این رژیم به زودی ابلاغ می‌شود. به گزارش برنا‌نیوز،میرکاظمی همچنین با بیان اینکه طراحان استیضاح وزیر بازرگانی عقده سیاسی دارند و منافع سیاسی خود را بدون در نظر گرفتن منافع ملی در بخش‌های اقتصادی دنبال می‌کنند، گفت: دخیل کردن مسائل سیاسی توسط برخی گروه‌های سیاسی در مسائل اقتصادی به نفع چه کسی می‌تواند باشد؟ کسانی که خود را در منافع سیاسی غرق کرده‌‌اند و منافع ملی را نمی‌بینند.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: طراحان موضوع استیضاح باید بازخواست شوند و مورد پیگیری قانونی قرار گیرند؛ چرا که نمایندگان مجلس همچون آقای نادران نیز هیچ‌گاه مساله استیضاح را در صحن علنی مجلس هشتم مطرح نکرده‌اند.