صادرات غیرنفتی اوضاع خوبی ندارد

اسدا... عسگراولادی گفت:صادرات غیر نفتی در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که برای حل آنها به تشکیل کمیسیون یا فراکسیون صادرات در مجلس نیاز داریم.

وی با اشاره به طرح پیشنهاد تشکیل کمیسیون صادرات در دور هفتم فعالیت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دوره قبل مذاکراتی با برخی نمایندگان انجام گرفت، اما هنوز این تلاش‌ها راه به جایی نبرده و به جای کمیسیون، فراکسیون صادرات مورد توجه قرار گرفته است.

رییس کمیسیون صادرات اتاق ایران با بیان اینکه صادرات پتروشیمی و میعانات گازی باید از صادرات کالایی جدا شود، گفت: با وجود اینکه پتروشیمی و میعانات نیز صادرات محسوب می‌شوند، اما معتقدیم که آمار صادرات آن باید از صادرات کالاهای غیر نفتی جدا شود تا مشخص شود که صادرات غیر نفتی در وضعیت خوبی نیست و باید به آن توجه شود.

عسگراولادی در پاسخ به این سوال که طرح مسائل و تصمیمات فراقانونی درباره مسائل صادراتی در فراکسیون صادرات مجلس چه جایگاهی خواهد یافت، گفت: برای مثال درباره تصمیماتی چون نرخ ارز صادراتی نیز باید بین دولت و مجلس هماهنگی انجام گیرد، البته در حال حاضر صادرکنندگان به دنبال افزایش نرخ ارز نیستند؛ چرا که ضایعات جنبی آن باید جبران شود.

وی نسبت به مطرح شدن زمزمه‌های کاهش قیمت ارز صادراتی اظهار نگرانی کرد و هشدار داد: قیمت ارز در شرایط فعلی نباید تنزل یا افزایش داشته باشد؛ چرا که ضایعات جبران‌ناپذیری به صادرات وارد می‌کند، لذا معتقدیم در حال حاضر زمان دست گذاشتن روی مسائل حساس نیست و نباید با چنین تصمیماتی به سمت ایجاد بحران پیش برویم.