شرکت اصناف ایرانیان راه‌اندازی می‌شود

نمایی از بازار تهران

گروه بازرگانی- قاسم نوده فراهانی، رییس مجمع امور صنفی توزیعی تهران روز گذشته در گفت‌وگو با رسانه‌ها از راه‌اندازی شرکت اصناف ایرانیان با بیست‌هزار شبکه در سراسر کشور خبر داد. وی گفت: با توجه به نوسانات قیمتی موجود در بازار از جمله اقدامات وزارت بازرگانی، واگذاری بازرسی و نظارت به اصناف بود که این طرح از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری در ۳۰ استان کشور به اجرا درآمد. نوده فراهانی افزود: طی دو ماه گذشته آمارها نشان از عملکرد مثبت بازرسان در سراسر کشور دارد و تنها در دو استان نتایج مطلوب نبود. وی بازرسی از ۱۶هزار واحد صنفی با هدف راهنمایی واحد بدون پروانه به اتحادیه‌های مربوطه، بررسی زمان انقضای واحدهای دارای پروانه، بازرسی برچسب‌های قیمت و فاکتورهای فروش واحدهای صنفی از جمله اقدامات در این زمینه، اعلام کرد. نوده فراهانی در ادامه با اشاره به سیاست‌های دولت و سخنرانی رییس‌جمهور با هدف ایجاد تحول اقتصادی در کشور تاکید کرد: پیش از اعلام این طرح برنامه شبکه توزیع کالا از سوی این مجمع در دست بررسی بود و این برنامه تا چند ماه آینده به اجرا درخواهد آمد.

رییس مجمع امور صنفی توزیعی تشریح کرد: با توجه به دغدغه‌های رییس‌جمهور، دولت در جهت حمایت از مصرف‌کننده طرح تنظیم بازار را از اهداف خود قرار داده است که یکی از وجوه این طرح سبد کالای خانوار است. وی افزود: در همین راستا دولت یارانه‌هایی را در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، اما جای تاسف دارد که به دلیل وجود دست‌های پنهان نتیجه سیاست‌ها و عملکرد مسوولان در سطح جامعه دیده نمی‌شود.

وی با تکذیب شایعه‌پراکنی‌هایی که اخیرا برخی رسانه‌ها درباره ایجاد بحران برنج و چای از سوی اصناف مطرح کرده‌اند، گفت: اصناف پیش و پس از انقلاب عملکرد مثبتی داشته‌اند و با این شایعات عقب‌نشینی نمی‌کنند.

نوده فراهانی با اعلام حمایت از طرح تحول اقتصادی دولت در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: ایجاد شرکت اصناف ایرانیان اقدام مثبتی در جهت تنظیم بازار و تامین سبد کالای خانوار است. وی در ادامه به تشریح جزئیات این طرح پرداخت و گفت: در این طرح تمرکز بر خرده‌فروشی‌ها است و براساس پیش‌بینی‌های انجام شده برای شروع بیست‌هزار واحد صنفی در این کار مشارکت خواهند کرد و در مرحله دوم نیز ۵۰هزار واحد صنفی با این طرح همکاری خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح یکسان‌سازی قیمت کالا در فروشگاه‌های سراسر کشور است، افزود: آنچه امروز مردم را زجر می‌دهد نابسامانی قیمت‌ها است.

وی محور دوم اجرای طرح را پشتیبانی از شبکه توزیع اعلام کرد و با طرح این پرسش که چرا قیمت کالاهایی که در داخل کشور توزیع می‌شود تا ۵۰درصد نوسان دارد، گفت: مهم‌ترین عامل نوسان قیمت وجود واسطه‌ها است.

به‌طوری که توزیع کالا در بخش‌های سراسری ۱۲درصد، در منطقه ۱۰درصد، در استان ۷درصد، در بخش و شهرستان ۶درصد، در بنکداری ۳ یا ۴ درصد و در بخش خرده‌فروشی ۱۰ تا ۱۵ درصد به قیمت کالا می‌افزاید.

وی با بیان اینکه درصورت همکاری مسوولان اصناف، اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی در مسیر اجرای این طرح واسطه‌ها حذف خواهند شد و کالا با قیمت واقعی به دست مردم خواهد رسید، گفت: درحال حاضر متاسفانه کسانی سودهای کلانی می‌برند و در این میان مردم متضرر می‌شوند.

نوده فراهانی در ادامه گفت: تلاش بر این است که فروشگاه‌های کشور از شکل سنتی خارج و با همکاری مدیران، واحدهای صنفی را به روز کنیم.

وی در ادامه گفت: این سوال وجود دارد که چرا برخلاف دیگر کشورها ارزاق عمومی در ایران با فشار اقتصادی همراه است و این در حالی‌است که دولت با تخصیص یارانه سعی در حمایت از مصرف‌کنندگان دارد. نوده فراهانی ادامه داد: در راستای بهبود وضعیت ارزاق عمومی خاطیان را از مجموعه اصناف طرد خواهیم کرد.