عربستان در سال ۲۰۰۷ بیش از ۲۲۹ میلیارد دلار صادرات داشته و رتبه ۱۸ جهان را در صادرات در اختیار دارد؛ در حالی‌که در سال ۲۰۰۷ ایران تنها ۱۰۰ میلیارد دلار صادرات داشته است، بنابراین برای دستیابی به قدرت اول اقتصادی منطقه در سال ۱۴۰۴ به تحول و جهش عظیمی‌در اقتصاد کشور نیاز داریم. معاون وزیر بازرگانی در مراسم گرامیداشت صنعتگران و معدنکاران نمونه استان فارس با بیان این مطلب افزود: در حالی‌که ما همه فشار و توان خود را روی تولید متمرکز کرده‌ایم، اما کشور امارات۲۰ درصد تجارت کشور ما را انجام می‌دهد و هیچ کاری به تولید و صنعت ندارد. بنابراین با شرایط فعلی هرچه ما بیشتر تولید کنیم به تجارت امارات افزوده‌ایم.

مهدی غضنفری با اشاره به روند صادرات و برنامه‌های توسعه اول تا چهارم گفت: نگرش درون‌گرا در سیستم اقتصادی باعث شده نتوانیم به اهداف پیش‌بینی شده در برنامه‌های توسعه دست پیدا کنیم.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص واردات نیز گفت: باید با واردات برخورد دقیق‌تری داشته باشیم. بسیاری از تولیدات ما متکی به واردات است و این به اندازه‌ای که مصرف کننده متکی به واردات باشد، بد نیست.

غضنفری گفت: ۷۵ تا ۷۸ درصد واردات کشور از جنس کالای خط تولیدی واسطه‌ای یا مواد اولیه است از طرفی افزایش قیمت‌های جهانی نیز باعث افزایش شاخص واردات شده است.

به اعتقاد رییس مرکز توسعه تجارت ایران، بهترین مزیت صادراتی وقتی رخ می‌دهد که بهترین مزیت تولیدی و تجاری کنار هم قرار گیرند.