معاون وزیر راه و ترابری و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: از اول مرداد ماه امسال ورود و خروج کالا در مناطق ویژه اقتصادی بندری تحت رویه واحد و یکپارچه انجام می‌شود.

علی طاهری مطلق گفت: این بخشنامه به تمام خطوط کشتیرانی، کارگزاران ترابری دریایی، انجمن‌های حمل‌ونقل و نمایندگی‌های حمل‌ونقل دریایی ابلاغ شده است. وی افزود: براساس مصوبات هیات وزیران بنادر شهیدرجایی، بوشهر و امیرآباد به عنوان مناطق ویژه اقتصادی بندری ایجاد شده‌اند و سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان مسوول این مناطق تعیین شده است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: به منظور اجرای تکالیف قانونی و ماده ۱۹ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی از اول مرداد ماه امسال به بعد ورود و خروج تمام کالاها و پذیرش شناورهای حمل کالا و تخلیه و بارگیری آن در بنادر شهیدرجایی و امیرآباد و بوشهر مشمول قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی است و براساس رویه واحد و یکپارچه با آن رفتار خواهد شد.

طاهری افزود: براین اساس باید در تمام اسناد و مدارک مربوط به ورود و خروج کالا نظیر بارنامه، اعتبارات گشایش‌یافته بانک‌ها، مانیفست و سایر اسناد دیگر نام منطقه ویژه اقتصادی بندری مربوطه به عنوان مقصد کالا و شناور قید و درج شود.

وی در پایان تصریح کرد: لزوم ورود و خروج کالا به مناطق ویژه اقتصادی تحت یک رویه واحد و یکپارچه با اعمال قوانین و مقررات حاکم بر آن به وزارت بازرگانی، بانک مرکزی، گمرک ایران و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام شده است.