معاون وزیر بازرگانی از تغییر در نحوه پرداخت یارانه‌های صادراتی خبر داد و گفت: منابع دولت محدود است و باید به صورت بهینه به موضوع صادرات اختصاص یابد. مهدی غضنفری در گفت‌وگو با«مهر» با تاکید بر اینکه حمایت از صادرات غیرنفتی باید به صورت هدفمند باشد، گفت: برنامه وزارت بازرگانی حرکت به سمت پرداخت یارانه‌های هدفمند است که در این روش از شیوه پرداخت مستقیم جوایز به سمت پرداخت‌های غیرمستقیم گام بر خواهیم داشت.

معاون وزیر بازرگانی افزود: این درحالی است که منابع دولت محدود است و باید به صورت بهینه تخصیص یابد؛ اما این موضوع به معنای حذف جوایز صادراتی نیست.

طرح تحول اقتصادی دولت که با محوریت هدفمند کردن پرداخت یارانه‌ها تدوین شده، گستره وسیعی را دربر می‌گیرد که دامنه آن تا بازرگانی خارجی کشور نیز کشیده شده است.

سازمان توسعه تجارت به آن دسته از کالاهای صادراتی که ارزش افزوده بیشتری برای کشور داشته باشند، جوایز صادراتی بیشتری نیز پرداخت می‌کند؛ چرا که جوایز صادراتی از صفر تا ۳درصد میزان صادرات است که به تناسب میزان ارزش افزوده اختصاص می‌یابد.

برگزاری هدفمند نمایشگاه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری، توسعه خوشه‌های صادرات‌گرا، توسعه ۴ کنسرسیوم صادراتی که مصوبه‌های هیات دولت را دارند و حرکت به سمت پرداخت مشوق‌های صادراتی غیرمستقیم از جمله برنامه‌های سال جاری سازمان توسعه تجارت ایران به شمار می‌آید.