رییس سازمان توسعه تجارت گفت: دولت به منظور دستیابی به اهداف توسعه صادرات غیرنفتی،تدابیر ویژه‌ای را برای حمایت از حمل‌ونقل سریع و ارزان کالاها از طریق دریا در نظر گرفته که یکی از این تدابیر ایجاد خطوط منظم کشتیرانی میان ایران و کشورهای مختلف است. دکتر مهدی غضنفری افزود: کشتیرانی والفجر موظف است تا یکسال آتی نسبت به ایجاد مسیرهای منظم از بندر بوشهر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر کویت، بحرین، دمام، شارجه اقدام کند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، در ازای هر سفر به مقاصد مذکور به ترتیب ۵‌میلیون تومان، ۸‌میلیون تومان، ۶‌میلیون تومان و ۸‌میلیون تومان یارانه از محل منابع در اختیار کارگروه به شرکت مذکور پرداخت می شود؛ در مقابل این شرکت کشتیرانی موظف است ظرف یکسال آتی مسیرهای منظمی را به منظور حمل بار صادراتی از مبدا بندرعباس به عمان راه‌اندازی کند. غضنفری گفت: در چنین شرایطی به ازای هر سفر به این کشور ۱۰‌میلیون تومان یارانه به کشتیرانی والفجر اختصاص می‌یابد، همچنین شرکت کشتیرانی والفجر در طول دوره اعتبار مصوبه هیات وزیران باید در هفته حداقل یک سفر به مقاصد مذکور برقرار کند که برنامه سفرها با هماهنگی سازمان توسعه تجارت تنظیم و به اطلاع تمامی صادرکنندگان و تشکل‌های صادراتی با اولویت کالاهای فسادپذیر خواهد رسید.

غضنفری افزود: همچنین این شرکت در طول دوره اعتبار این مصوبه باید نرخ خدمات خود به صادرکنندگان ایرانی را تا سقف حداکثر ۱۰‌درصد بالاتر از قیمت‌های سال ۱۳۸۵ ارائه کند؛ ضمن اینکه موظف است تا در پایان هر ماه اسناد و مدارک لازم شامل صورت وضعیت و تائیدیه‌های لازم از سازمان بنادر و کشتیرانی مبنی بر انجام سفر و همچنین نوع کالاهای صادره و اسامی صادرکنندگان مربوطه را جهت تسویه حساب و دریافت یارانه به کارگروه تحویل نماید.به گفته غضنفری، در ازای هر سفر به مقصد آستاراخان، یارانه‌ای معادل ۳۰هزار دلار و به ازای هر سفر به مقصد آکتائو یارانه‌ای معادل ۲۵هزار دلار از محل منابع از پیش تعیین شده در اختیار کارگروه، به شرکت کشتیرانی خزر اختصاص می‌یابد.

شرکت کشتیرانی خزر موظف است تا در طول دوره اعتبار مصوبه هیات وزیران، کرایه هر تن بار صادراتی را در سطح ۲۱ دلار برای آکتائو و ۲۷ دلار برای آستاراخان تثبیت کند.