لی کندی (Lee Kennedy) رایزن ارشد بازرگانی سفارت استرالیا گفت: ۷۰درصد مبادلات تجاری ایران و استرالیا از طریق امارات صورت می‌گیرد.

این سخنان در مراسم افتتاح سایت اتاق ایران و استرالیا ابراز شد. «کیم هیوت» (Kym Hewett) نماینده ارشد تجاری استرالیا در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز در این مراسم ضمن استقبال از گسترش روابط اقتصادی دو کشور به‌ویژه در زمینه‌های کشاورزی و معدنی گفت: قصد ما حمایت از سرمایه‌گذاری استرالیایی‌ها در خاورمیانه است و باید با اصلاح مکانیسم روابط اقتصادی دو کشور ارتباطات بازرگانی را تقویت کنیم.

وی با تاکید بر تداوم اعزام هیات‌های تجاری یادآور شد: مردم دو کشور باورهای غلطی از یکدیگر دارند و با مستحکم کردن روابط اقتصادی،‌ این باورهای قدیمی و اشتباه تصحیح خواهد شد.

اسدالله عسگر اولادی هم در این مراسم با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی استرالیا با جهان ۱۵۰ تا ۱۶۰‌میلیارد دلار است که از این میزان ۲۵۰‌میلیون دلار سهم ایران است، افزود: اگر مبادلات غیر مستقیم از کشور امارات را نیز به آن اضافه کنیم این رقم به یک میلیارد دلار می‌رسد که در مقایسه با کل مبادلات تجاری استرالیا سهم ایران ناچیز است.

رییس اتاق ایران و استرالیا با اشاره به موقعیت جغرافیایی ایران یادآور شد: بازار ایران یک بازار ۷۰‌میلیونی نیست بلکه با وجود کریدور شمال- جنوب و دسترسی آسان به کشورهای (CIS) و همسایگانی مانند عراق و افغانستان، فعالان اقتصادی استرالیا با یک بازار ۳۰۰‌میلیونی مواجه هستند.