نشست مشترک هیات بیست نفره تجار و صاحبان صنایع اسلونی و گروهی از بازرگانان و تجار ایرانی فعال در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

پیش از برگزاری این نشست، ژدنکو پاوچک، رییس اتاق بازرگانی و صنایع اسلونی با رییس اتاق ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار دو طرف بر لزوم گسترش تبادلات تجاری و توسعه همکاری بخش‌های‌خصوصی دو طرف تاکید کردند.

محمد نهاوندیان، لزوم توجه دو طرف برای گسترش روابط اقتصادی و نیز سرمایه‌گذاری مشترک در زمینه‌های مختلف را مورد تاکید قرار داد.

وی همچنین تحولات اقتصادی کشورمان به سوی اقتصاد آزاد و نیز فراهم شدن فضای فعالیت برای بخش‌خصوصی را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به بحران مواد غذایی و مشکلاتی که در فضای اقتصاد جهانی به چشم می‌خورد، کشورها برای تثبیت وضعیت اقتصادی در دنیا باید فضای بیشتری برای فعالیت بخش‌خصوصی فراهم کنند.

رییس اتاق ایران توصیه کرد که اروپا باید تلاش کند از سیاسی کردن روابط اقتصادی بپرهیزد.

نهاوندیان گفت: با روند خصوصی‌سازی که در اقتصاد کشورمان شکل گرفته است آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری‌ها را دارد.

در جریان نشست مشترک بازرگانان دو کشور که با حضور دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و رییس اتاق اسلونی برگزار شد تجار دو طرف به معرفی توانمندی‌های واحد‌های تولیدی و تجاری خود پرداختند. مصدقی در این نشست بر ایفای نقش بیشتر کشورمان در صحنه‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت: ایران آماده توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی است. همچنین طرف اسلونی نیز به تشریح وضعیت اقتصادی و جایگاه این کشور در اقتصاد اروپا پرداخت.

وی گفت: اسلونی یکی از صادراتی‌ترین اقتصاد‌های منطقه و از مهم‌ترین شرکای تجاری اروپا محسوب می‌شود و رشد GDP آن ۸/۶درصد است.

رییس اتاق بازرگانی اسلونی ادامه داد: ۷۰‌درصد محصولات صادراتی اسلونی به مقصد شرق آسیا و پس از آن به یوگسلاوی، روسیه، آمریکا و سایر کشورها انجام می‌گیرد.