معاون اتحادیه خشکبار خوزستان گفت: صادرکنندگان خرما از بانک‌های عامل خواستار استمهال یک ساله برای بازپرداخت اقساط وام‌های سررسید شده هستند.

احمدمیرهاشمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب توضیح داد: امیدواریم بانک‌ها با درخواست صادر کنندگان برای استمهال یکساله موافقت کنند تا صادرکنندگان با فروش خرما، اقساط سررسید شده وام‌های خود را پرداخت کنند. وی با اشاره به صادرات ۸۵‌درصد خرمای موجود در استان خوزستان به خارج از کشور، افزود: صادرات خرما در اسفندماه سال گذشته سرعت گرفت اما متاسفانه با کاهش ارزش دلار خسارت‌هایی به صادر کنندگان وارد شد و هم اکنون نیز هر تن خرما با قیمت ۷۰۰ تا ۷۵۰ دلار به خارج از کشور صادر می‌شود.

معاون اتحادیه خشکبار خوزستان عنوان کرد: در حال حاضر عمده‌ترین خریداران خرما کشورهای استرالیا، آلمان، انگلستان، کانادا و روسیه، اوکراین و برخی کشورهای آسیای میانه هستند. به عنوان نمونه کشورهای روسیه و اوکراین ۴۰‌درصد خرماهای قابل عرضه را خریداری می‌کنند.

وی در زمینه کمبود آب و خشکسالی عنوان کرد: در صورت خشکسالی میزان تولید خرما کاهش می‌یابد و کیفیت خرما کم می‌شود. گرد و غبارهایی که هر چند وقت یکبار در استان اتفاق می‌افتد نیز موجب می‌شود خوشه‌های خرما حالت خشکیدگی به خود بگیرند و خرماها از نظر شکل ظاهری تغییر یابند.