گرانی‌ها ریشه در تصمیمات جمعی دارد

دنیای اقتصاد- به گفته معاون وزیر بازرگانی، گرانی‌ها ریشه در تصمیمات جمعی دارد که عبارت از عوامل درونی و برونی و نیز سیاست‌های متخذه بوده است که به صورت یک تصمیم جمعی- بخشی در دولت و مجلس بوده است. معاون پارلمانی وزیر بازرگانی:

استیضاح، راهکار حل بحران تورم و گرانی نیست

سارا صفاری: روز گذشته خبر استیضاح وزیر بازرگانی که از اواخر سال‌گذشته مطرح بود، بار دیگر برجسته شد‌.

شعاع‌الدین بازرگانی معاون پارلمانی وزیر بازرگانی درخصوص استیضاح وزیر بازرگانی و دلایل اصلی آن به «دنیای اقتصاد» گفت: این استیضاح هنوز اعلام وصول نشده و تا زمانی که اعلام نشود، رسمی نیست و وارد فاز استیضاح نشده‌ایم، اما اعلام استیضاح صورت گرفته و تقدیم هیات رییسه شده است. بازرگانی در ادامه اظهار داشت: طرح این استیضاح مربوط به سه ماه پیش از انتخابات مجلس است و ممکن است ذهنیت نمایندگان با فضای موجود منطبق نباشد.

معاون پارلمانی وزیر بازرگانی در پاسخ به این‌که موارد مطروحه که با‌توجه به آن درخواست استیضاح وزیر بازرگانی ارائه شده تا چه حد صحت دارد و جدی است، گفت: این‌که مطالبات و انتظارات تا چه حد جدی است و مسائل اصلی و فرعی مربوط به این امر طی روزهای آینده مشخص می‌شود اگر مشکل پاسخگویی به علت گرانی و یافتن مقصر است، مقصر وزارت بازرگانی نیست.

بازرگانی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر نگاه کارشناسی به ریشه گرانی و وضعیت پیش‌آمده کنیم در واقع از ابتدا تا انتها به زنجیره‌ای می‌رسیم که وزارت بازرگانی حلقه آخر این زنجیره است و آنچه اتفاق می‌افتد درطول زنجیره است. معاون پارلمانی وزیر بازرگانی با اشاره به‌اینکه استیضاح وزیر، راه اشتباه رفتن است، اظهار داشت: این فرمول به نتیجه‌ای ختم نخواهد شد و در این مقطع زمانی، باتوجه به پایان کار مجلس هفتم و عجله مشکلی از مشکلات مردم رفع نخواهد شد و به ایجاد مسائل حاشیه‌ای نیز دامن زده می‌شود. وی ادامه داد: برای برون‌رفت از این مشکل و شناسایی ریشه‌های تورم باید کار کارشناسی انجام شود و با این عجله نه مشکلی از مشکلات مردم کم می‌شود و نه بهبود در اوضاع اقتصادی و حل معضل گرانی ایجاد می‌شود. بازرگانی با اشاره به اینکه با انجام استیضاح وزیر بازرگانی مساله به انحراف کشیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این امر کاملا واضح است که ابزار مجلس پرسش و نظارت است و وزارت بازرگانی نیز وظیفه پاسخگویی دارد، اما در شرایط فعلی موجب به انحراف کشاندن مساله می‌شود و مشکلات به طور غیرکارشناسی و حل نشده باقی می‌ماند. وی در پاسخ به اینکه انجام این استیضاح چه تاثیری بر وضعیت تجاری و اقتصادی کشور خواهد داشت، گفت: در حال حاضر استیضاح با توجه به فضای اقتصادی جامعه، روابط ایران با سایر کشورها و تجارت جهانی و وجود تلاطم و هیجان‌های موجود در فرآیند بازار

بر روابط و مبادلات تجاری تاثیر می‌گذارد. به ویژه اینکه در داخل کشور دچار بحران‌های غذایی هستیم و استیضاح تشدید بحران در بازار را به همراه خواهد داشت. بازرگانی در ادامه افزود: بحران‌آفرینی و التهاب به طور قطع بازار داخلی و کسب و کار را دچار آسیب می‌کند و حداقل در کوتاه‌مدت آثار خوبی نخواهد داشت.وی با اشاره به اینکه در دوره پایانی فرصتی برای مجلس وجود ندارد، خاطرنشان کرد: اگر مشکلی وجود داشته باشد امکان اینکه در کمیسیون تحقیق مجلس و با صبر و حوصله بیشتر یا مذاکره و مشورت حل شود تاثیر بهتری خواهد داشت و اگر قصد واقعی تغییر و بهبود شرایط است باید زیرساخت‌های تولید ایجاد شود و مزیت‌ها و فرصت‌ها را فعال و به بازارهای جهانی عرضه کنیم تا زمینه‌های اشتغال و گردش سرمایه آماده شود.