قیمت خرید تضمینی گندم؛420 تومان

گروه بازرگانی- به دنبال اعتراض کشاورزان به نرخ تعیین شده برای خرید تضمینی گندم، دولت تصمیم گرفت تا با احتساب ۲۵ تومان پاداش علی‌الحساب، هر کیلوگرم محصول تولید شده از سوی گندم‌کاران را ۴۲۰ تومان خریداری کند.

‌این خبر را روز گذشته صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه هیات دولت به ازای فروش یک کیلوگرم گندم از سوی کشاورز به دولت، پاداش ۲۵ تومانی داده می‌شود که در‌این حالت قیمت خرید تضمینی گندم عملا به ۴۲۰ تومان افزایش یافته است.‌این تصمیم از آنجایی در دولت گرفته شده است که پیش‌تر کشاورزان به قیمت خرید تضمینی ۳۹۵ تومانی گندم امسال اعتراض کرده بودند. به‌این ترتیب موضوع افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در هیات دولت مطرح و با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت و موافقت رییس‌جمهور تصویب شد. ‌این در حالی است که دو هفته پیش قیمت خرید محصول گندم‌کاران از سوی شرکت بازرگانی دولتی ایران حداقل ۳۹۵ تومان و حداکثر ۴۲۰ تومان تعیین شده بود؛ اما کشاورزان با اشاره به نرخ جهانی و همچنین افرایش هزینه‌های تولید نسبت به کف قیمت تعیین شده خواستار تجدیدنظر در قیمت خرید تضمینی شده بودند.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، پاداش ۲۵ تومان برای هر کیلوگرم فروش گندم شامل حال کشاورزانی که امسال گندم خود را قبل از‌این مصوبه به دولت فروخته‌اند نیز می‌شود و آنها می‌توانند با مراجعه به محلی که قبلا پول مرحله اول را دریافت کرده‌اند، مابه‌التفاوت آن را نیز دریافت کنند.

البته در همین حال مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی‌ایران زمان تعیین نهایی قیمت گندم را ۲ روز دیگر اعلام کرده و گفته است: مابه‌التفاوت ۲۵ تومانی قیمت خرید گندم پس از ابلاغ ‌این مصوبه به کشاورزان پرداخت می‌شود. به گفته عباس قبادی، هنوز‌این مصوبه اجرایی نشده است. تعلل در ابلاغ قیمت جدید خرید گندم نیز از آنجا ناشی می‌شود که به گفته مسوولان در حال حاضر گندم‌های باقیمانده از سال گذشته با همان قیمت قبلی در حال فروش به کارخانه‌ها است. با‌این اوصاف تا زمانی که ذخایر گندم، تمام نشود، قیمت جدید نیز اعمال نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در مورد شائبه‌ای که پیرامون میزان گندم ذخیره شده به وجود آمده، توضیح داده است: سال گذشته ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفت، در حالی که مصرف گندم سالانه کشور ۱۰ میلیون تن است و در حال حاضر از ذخایر سال ۸۸ و ۸۹ استفاده می‌کنیم. او همچنین تاکید کرده که در سال گذشته واردات گندم نیز صورت نگرفته است.