گروه بازرگانی- معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سموم تقلبی در بازار با اجرای طرح مانیتورینگ سموم شناسایی خواهند شد، از تدوین دستورالعمل تولید محصول سالم برای نخستین بار در کشور خبر داد. محمدجواد سروش در گفت‌وگو با «مهر» درخصوص استفاده سازمان حفظ نباتات کشور از سموم بیولوژیک اظهار کرد: پس از سال ۸۵ که سموم از سبد یارانه‌ای حذف شد و دولت هیچ یارانه‌ای برای آن پرداخت نمی‌کرد، مصرف سموم کشاورزان از ۲۷ هزارتن به ۵/۱۹ هزارتن در سال ۹۰ رسیده است به طوری‌که در سال‌های اخیر ۳۰ درصد از مصرف سم در کشور کاسته شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۵ سم پرخطر که سالانه بیش از ۳ هزارتن توسط کشاورزان به مصرف می‌رسید، از خط تولید و مصرف خارج شده است.

وی در ادامه از تدوین دستورالعمل تولید محصول سالم برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: این دستورالعمل شامل تشریح روند تولید محصولات از بدو کشت تا مرحله مصرف است، ضمن اینکه در این دستورالعمل در هر بخشی وظایف دستگاه‌های مربوطه هم در چرخه تولید تا مصرف مشخص شده است.

معاون فنی سازمان حفظ نباتات کشوربا بیان اینکه پس از ابلاغ این دستورالعمل همه کشاورزان موظف می‌شوند که محصولات خود را شناسنامه‌دار کنند، گفت: مصرف‌کنندگان هم باید از این پس فقط محصولات شناسنامه‌دار را خریداری کنند.