فضای انحصار در واردات گوشت؟

گروه بازرگانی- رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران‌ با تاکید بر اینکه ۷۰ درصد واردات گوشت در دستان مافیا است، گفت: معتقدیم مافیایی در زمینه واردات گوشت و در دستان چند شرکت مورد حمایت و پشتیبانی برخی افراد دارای مسوولیت وجود دارد که در چند بخش فعالیت دارند. حسین صدر، رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران، در گفت‌وگو با «ایسنا»، گفت: به نظر من مجوز واردات گوشت تا یک ماه قبل خیلی محدود و به صورت گزینشی و برای چند شرکت صادر می‌شد؛ ولی حدود یک ماهی است که مجوزها آزاد شده و فضا نسبت به دو ماه قبل بازتر شده است و این موضوع باعث کاهش قیمت در گوشت‌های وارداتی به صورت اتوماتیک شده و واردات نیز افزایش یافته است.

وی با انتقاد از اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام که به جای تامین نهاده‌ها به تامین گوشت و مرغ برای بازار اقدام می‌کند، ابراز کرد: سرعت عمل بخش خصوصی در این قبیل فعالیت‌ها ده‌ها برابر مجموعه‌های دولتی است و در صورتی که این کار به ما واگذار شود، نتایج آن در کوتاه‌مدت مشخص خواهد شد.

رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی خام دامی ایران با بیان اینکه ظرفیت و قابلیت کاهش قیمت در رابطه با گوشت‌های وارداتی تا ۳۰ درصد نیز وجود دارد، اظهار کرد: فضای بسته و ۱۰۰ درصد رانتی و انحصار در این حوزه کمی شکسته شده و اگر شرکت پشتیبانی امور دام از واردات گوشت و مرغ کنار رود و آن را به بخش خصوصی واگذار کند، در آن زمان به طور کلی فضای انحصار شکسته می‌شود.

رییس اتحادیه واردکنندگان گوشت و مواد پروتئینی ادامه داد: عدم تمکین شبکه بانکی کشور به ارز مصوب شده در رابطه با گوشت و مرغ نیز از دیگر عواملی است که مسبب این فضای انحصاری و رانتی شده است؛ چون ارز مصوب فقط به چند شرکت اختصاص می‌یابد!

او ادامه داد: ما بارها و رسما اعلام آمادگی کرده‌ایم که می‌توانیم گوشت‌های وارداتی را ۳۰ درصد کمتر از قیمت فعلی تامین کرده و به بازار ارائه کنیم. صدر همچنین ادامه داد: مطرح شدن بحث آلودگی گوشت که چند روزی است در کشورمان مطرح شده، تاثیرات خود را در واردات گوشت در حدود سه ماه آینده؛ یعنی اواخر مرداد ماه نشان می‌دهد.