ارزیابی دبیر کل اتاق تهران از سفر تجاری به هند

گروه بازرگانی- دبیرکل اتاق تهران با تشریح نتایج مذاکرات و نشست‌های هیات تجاری ایران در هند گفت: نتایج عملی این دیدارها و توافقاتی که حاصل شد نیز به زودی آشکار خواهد شد.

محمدمهدی راسخ همچنین به یک دیدار مهم با معاون ارزی بانک مرکزی هند در بمبئی اشاره کرد که در آن علاوه بر مسوولان اتاق تهران، مدیران ارشد چهار بانک بزرگ خصوصی و دولتی نیز حضور داشته و نکات مورد نظرشان را با این مقام ارشد بانک مرکزی هند در میان گذاشتند. به گفته دبیرکل اتاق تهران در این دیدار مباحثی چون گشایش ال‌سی، پیش پرداخت به موقع ال‌سی‌ها، ارز دانشجویی و مکانیسم پرداخت روپیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت معاون ارزی بانک مرکزی و مدیرعامل یوکو بانک برای پیگیری این نکات قول مساعد دادند.

محمدمهدی راسخ این دیدار را یکی از مهم‌ترین دیدارهای هیات خواند که امید زیادی به نتایج مثبت آن برای جهش در مراودات اقتصادی دو طرف وجود دارد.

هیات تجاری ایرانی به سرپرستی مسوولان اتاق تهران پس از ۴ روز حضور در دهلی نو و بمبئی و گفت‌و‌گو و رایزنی با مقامات تجاری هند، شب گذشته به تهران بازگشتند.

از سوی دیگر به گزارش «بیزینس ریکوردر» هند و ایران خواستار افزایش حجم مبادلات تجاری خود از ۱۴ به ۲۴ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت و انجام مطالعات امکان سنجی جهت امضای موافقتنامه تجارت ترجیحی هستند.

بر اساس این گزارش، نمایندگان بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی، ضمن دیدار با همتایان هندی خود، قراردادهای متعددی را در خصوص واردات محصولات کشاورزی هندی منعقد کردند که اولین محموله آن قرار است در ماه جاری به بنادر ایران برسد.

روزهای آغازین اقامت هیات ایرانی در هند، با حضور وزیر امور خارجه آمریکا در دهلی نو مصادف شده بود. هیلاری کلینتون در جریان این سفر، از دهلی نو خواست تا تجارت با ایران، به خصوص در زمینه نفت را بیش از پیش محدود سازد.

با این وجود، یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران اظهار داشت که این وضعیت مانع انجام تعهدات طرفین در مقابل یکدیگر نیست.

راحول خولار، وزیر بازرگانی هند نیز اخیرا اعلام کرده که دهلی نو گام‌هایی را برای پاسخ دادن به درخواست ایران در خصوص ایجاد شعبه‌ای از بانک پارسیان در شهر بمبئی برداشته است.