مناظره استاندار تهران و مدیرعامل یک شرکت لبنیاتی دولتی

گروه بازرگانی- استاندار تهران به همراه رییس سازمان تعزیرات در اقدامی ضربتی برای بررسی علت افزایش قیمت‌ها به یکی از شرکت‌های تولید محصولات لبنی رفتند تا از پیامکی که باعث افزایش قیمت شیر شد و همچنین از توافق پشت پرده برخی تولیدکنندگان و اتحادیه دامداران پرده بردارند. مرتضی تمدن در این دیدار با بیان اینکه «آمار و ارقام نشان نمی‌دهد که در عرضه شیر کمبود فاحش داشته‌ایم، بلکه میزان عرضه و تقاضا به هم نزدیک است» گفت: کنترل قیمت یکی از روش‌های کنترل بازار است که اولویت با شیر، لبنیات، مواد گوشتی و پروتئینی است که البته تعیین قیمت واقعی باید لحاظ شود تا هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده زیان نبینند.

استاندار تهران گفت: در جلسه‌ای که میان دامداران و کارخانه‌داران برگزار شد تصمیم گرفته شد که شیر به قیمت ۶۳۰ تومان از سوی دامداران به کارخانه‌ها تحویل شود که دامداران تعهد دادند؛ ولی امروز متوجه شدیم برخی دامداران بدون دلیل قیمت را افزایش داده‌اند.

وی گفت: در روزهای اخیر ۱۳ دامدار در استان تهران به دلیل عدول از قانون ۵/۱ میلیارد تومان جریمه شدند زیرا حق نداشتند قیمت شیر را افزایش دهند که در این میان حتی خود رییس اتحادیه هم ۱۵۰ میلیون جریمه شده است.

استاندار تهران اظهار کرد: عده‌ای می‌گویند قیمت دلار بالا رفته یا سکه بالا رفته و باید شیر را گران کرد این چه ربطی دارد. الان کارخانه‌های شیر به مصرف‌کننده رحم نمی‌کنند. بنده با عدد و رقم ثابت می‌کنم که شیر در کشور گران نشده و کارخانه‌داران شیر را گران کردند. رییس سازمان تعزیرات نیز گفت: اگر این دوستان به این نتیجه رسیدند که افزایش قیمت لازم است باید از طریق مسیر قانونی وارد می‌شدند.

مژدهی‌پور تاکید کرد: از نظر ما قیمت‌ها تعیین شده و تا زمانی که توسط مرجع مجاز تغییر نکند، ‌تولیدکننده و عرضه‌کننده باید از آن تبعیت کنند.

اسفندیاری، مدیرعامل شرکت پاک در پاسخ به انتقادات استاندار تهران و رییس سازمان تعزیرات حکومتی کشور گفت: دلیل اینکه مجموعه پاک را انتخاب کردید نمی‌دانم، اما باید بگویم که این مجموعه تقریبا دولتی است. بیش از ۵۰ درصد سهام متعلق به بنیاد و بیش از ۳۰ درصد هم متعلق به ارگان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها است. من هم که مدیرعامل هستم در واقع یک کارمند هستم. اسفندیاری بعد از اینکه تمدن از او خواست هرچه دل تنگش می‌خواهد بگوید، گفت: شما گفتید که عرضه شیر کم نشده است، سازمان حسابرسی در این مجموعه حاضر است و شما می‌توانید فردا یک نماینده بفرستید تا درباره صحت ادعاهای من نظر دهد. وی ادامه داد: این مجموعه در اسفندماه باید ۵۰۰ تن شیر دریافت می‌کرد، اما این میزان در فروردین امسال به ۲۲۶ تن کاهش پیدا کرد. من هم هر کاری کردم نتوانستم شیر تهیه کنم به همین دلیل به تمام دامداران کشور اعلام کردم که شیر را لیتری ۸۰۰ تومان نقدی می‌خرم، اما باز هم فرقی نکرد و حتی یک گرم هم به دستم نرسید.

تمدن در واکنش به این اظهارات مدیرعامل شیر پاک گفت: ما دنبال این بودیم که چه کسی قیمت شیر را در کشور به ۸۰۰ تومان رسانده که آن را پیدا کردیم.

اسفندیاری با بیان اینکه در اسفندماه مجبور به تعدیل ۲۵۰ نفر از کارگران شدیم، گفت: در مهرماه شیر را ۵۸۰ تومان بدون هزینه حمل، آبان ۶۰۵ تومان، آذر ۶۲۷.۵ تومان، دی ۶۴۹ تومان، اسفند ۷۲۵ تومان، ۱۵ روز اول فروردین امسال ۸۲۱ تومان و بعد از آن هم ۸۶۰ تومان خریداری کردم و مشخص است که از کجاها خریداری کرده‌ام. اسفندیاری ادامه داد: بعد از اینکه من به دامداران پیامک دادم، ۲ تولیدکننده اصلی شیر به همه اعلام کردند که شیر را ۸۵۰ تومان بفروشید. شیر موجود نیست آقای تمدن!

استاندار تهران در واکنش به ادعای مدیرعامل شیر پاک مبنی‌بر نبود شیر در بازار گفت: گاوها که آب نرفته‌اند یا شیرشان را قطع نکرده‌اند که شیر در بازار نباشد؛ هم شما و هم ما می‌دانیم که علت اصلی آن چیست، بگویید تا همه بفهمند.

اسفندیاری گفت: ما سال قبل ۴۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که حداقل باید ۲۰ میلیارد تومان سود می‌کردیم، اما ۵ میلیارد هم ضرر کردیم. اگر مشکل حل نشود تا ۶ ماه دیگر بیشتر روی پا نخواهیم بود. وی در پاسخ به واکنش تمدن مبنی‌بر اینکه این ضرر کردن شما هم باید پاسخ داده شود، گفت: با وجود افزایش قیمت نهاده‌ها نتوانستیم قیمت‌ها را بالا ببریم.

تمدن در ادامه گفت: الان هم که قیمت شیر را ۶۳۰ محاسبه کردیم با احتساب قیمت آزاد برق، گاز و آب بوده است وگرنه باید شیر با همان قیمت ۴۵۰ تومان فروخته می‌شد.

سپس اسفندیاری با بیان اینکه آب و برق و گاز برای من نهاده نیست، بلکه نهاده‌ من شیر است، در پاسخ به سوال تمدن که تاکنون قیمت چند درصد افزایش یافته است؟ گفت: تا ۱۵ فروردین حدود ۴۰ درصد افزایش دادیم.

استاندار تهران گفت: ما دلیل و مدرک داریم که شیر را به قیمت مورد ادعای خودتان یعنی ۸۰۰ تومان هم نخریدید اما بازهم حساب خواهیم کرد تا ببینیم هزینه‌ها (مخصوصا برای شیر، ماست و دوغ) چقدر خواهد شد.

اسفندیاری در پاسخ به اظهارات تمدن مبنی‌بر اینکه من باور نمی‌کنم شیر کم شده است، گفت: من حاضرم پول پیش خرید ۴۰۰ تن شیر را با قیمت ۶۵۰ تومان بدهم و شما هم به من شیر بدهید. مدیرعامل شرکت پاک در پاسخ به سوال استاندار تهران مبنی ‌بر اینکه پس شیرهای مازاد را داخل جوی‌ها می‌ریزند؟ گفت: قبل از هدفمندی می‌گفتند شیر به قدری زیاد است که در جوی‌ها ریخته می‌شود اما احساس من این است که آمار تولید ۱۱ میلیون تن شیر در کشور دروغ است و بعید می‌دانم که بیش از ۶ میلیون تن هم باشد. تمدن گفت: من کاری با کشور ندارم، آمار تهران را داریم و می‌دانیم که کمبودی در بازار وجود ندارد. واردات شیرخشک انجام می‌شود و میزان شیر موجود در تهران با میزان مصرف مطابقت دارد و اصلا قابلیت احتکار را ندارد. شما باید شیرخشک را برای آینده تامین می‌کردید که نکردید و الان مردم چوبش را می‌خورند. مژدهی‌پور از اسفندیاری پرسید چرا بدون اطلاع و موافقت سازمان حمایت ۱۲ درصد قیمت را بالا بردید که اسفندیاری گفت: اطلاع دادیم و بالا بردیم.

رییس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: ما فعلا با این تخلف برخورد خواهیم کرد تا قیمت‌ها را به حالت قبل برگردانند، اما مسوولان هم باید بررسی کنند که اگر ادعاهای تولیدکنندگان منطقی است به سرعت به خواسته آنها رسیدگی شود.