گروه بازرگانی- معاون وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۱۷ درصدی قیمت روغن به دلیل افزایش قیمت رسمی دلار از ۱۰۵۰ به ۱۲۲۶ تومان خبر داد.

محمد علی ضیغمی در گفت‌وگو با «فارس» در پاسخ به این سوال که گزارش‌های مردمی حکایت از کم فروشی و ‌گران‌فروشی در بازار مواد غذایی تهران دارد اظهار کرد: در برخی کالاها مثل روغن نباتی که تا ۹۵ درصد مواد اولیه آن به واردات وابسته است براساس تغییر قیمت رسمی دلار یعنی از ۱۰۵۰ تومان تا ۱۲۲۶ تومان که حدود ۱۷ درصد می‌شود توافقاتی با سازمان حمایت برای اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته و امیدواریم طی روزهای آتی کندی عرضه رفع شود. به گفته ضیغمی همچنین در خصوص سایر کالاها که به واردات و افزایش قیمت ارز وابستگی دارند اصلاح قیمت‌ آنها فقط در حدود تغییر قیمت رسمی ارز خواهد بود.

معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: عدم‌عرضه کالا در بازار تخلف است و با احتکار، ‌کم‌فروشی و عدم‌فروش کالا برخوردهای جدی می‌شود.از سوی دیگر معاون سازمان حمایت گفت: به دلیل اینکه اسفند، ماه تورمی کشور است، توافقی با انجمن از سوی سازمان حمایت صورت گرفته که نرخ جدید روغن نباتی از نیمه دوم فروردین‌ماه سال ۹۱ اعمال شود. به گفته محمد قبله، بر همین اساس روغن نباتی در بازار برای مصرف‌کنندگان به صورت میانگین افزایش ۱۸ درصدی را تجربه می‌کند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت روغن نباتی فله نیز ۱۵ درصد خواهد بود. رییس انجمن صنایع روغن نباتی نیز با تایید خبر افزایش رسمی قیمت روغن نباتی گفت: افزایش ۱۴ تا ۵/۱۹ درصدی برای انواع روغن از ۲۰ فروردین‌ماه اعمال شد.ابوالحسن خلیلی افزود: این افزایش قیمت اگرچه در سال گذشته مورد موافقت قرار گرفت، اما با توجه به پیش رو بودن ماه‌های پایانی سال، شب عید و مباحثی همچون آرامش در فضای انتخاباتی کشور، از هر گونه افزایش نرخ و تحمیل هزینه‌های اضافی به مصرف‌کننده، جلوگیری شد و در همین راستا، با هماهنگی با سازمان حمایت به توافق رسیدیم که اثرات افزایش قیمت جهانی و افزایش رسمی نرخ ارز را در فصل پایانی سال اعمال نکنیم؛ بر همین اساس قیمت روغن نباتی تا بعد از سال جدید، به قیمت مصوب در ۱۴ دی ماه ۹۰ به فروش رسید.

خلیلی گفت: این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته که طبیعی است علاوه بر قیمت روغن خام، مواد اولیه دیگری در صنعت روغن نباتی همانند ورق حلب، کارتن و PET مورد استفاده قرار می‌گیرد که همه آنها با افزایش قیمت مواجه بوده‌اند؛ ضمن اینکه افزایش ۲۰ درصدی هزینه کارگر در سال ۹۱ و سایر هزینه‌ها نیز مدنظر صنعت هست؛ اما تا به حال هیچ گونه اثرات آنها در قیمت جدید لحاظ نشده است.