تخفیف مالیاتی هند به صادرکنندگان کالا به ایران

گروه بازرگانی- دولت هند طرحی را در دست بررسی دارد که بر اساس آن صادرکنندگانی که در قبال صادرات کالاهای خود به ایران از این کشور روپیه دریافت کنند، مشمول ۴ تا ۱۲ درصد تخفیف مالیاتی می‌شوند. به گزارش «فارس» به نقل از پایگاه خبری Business Reorder، یک مقام وزارت دارایی هند، در تازه‌ترین تلاش‌ها برای ترغیب صادرات کالا به ایران در عوض واردات نفت از این کشور اعلام کرد که دولت هند قصد دارد مشوق‌های مالیاتی قابل‌توجهی را برای صادر‌کنندگان کالا به ایران که وجوه کالاهای خود را به روپیه دریافت کنند، اختصاص دهد. به دنبال اعمال تحریم‌های مالی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه برنامه هسته‌ای ایران، دهلی نو برای توقف واردات نفت از دومین تامین‌کننده بزرگ نفت خود تحت فشار قرار گرفته است. ایران حدود ۱۲ درصد نیاز نفت هند را تامین می‌کند.

هند در کنار سایر کشورهای با اقتصاد در حال ظهور نظیر چین و برزیل، اعلام کرده که تنها از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران تبعیت خواهد کرد؛ موضعی که با انتقاد محافظه‌کاران در واشنگتن مواجه شده است. برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران، هند در سال‌جاری تصمیم گرفته تا خرید نفت از ایران را با استفاده از ساز و کاری جدید انجام دهد که بر اساس آن خریداران هندی نفت ایران بتوانند پول نفت این کشور را به روپیه پرداخت کنند. هند همچنین در ماه مارس هیاتی تجاری را برای گسترش صادرات کالا به تهران اعزام کرد تا بتواند با استفاده از صادرات کالا به این کشور، پول نفت ایران را با سهولت بیشتری پرداخت کند.اما این هیات دست خالی به هند بازگشت و صادر‌کنندگان هندی از مشکلات موجود بر سر راه مبادلات تجاری از طریق این ساز و کار جدید گله مند بودند. در واکنش به شکایت‌های تجار هندی، اکنون وزارت دارایی هند، به فکر اختصاص مشوق‌های مالیاتی معادل ۴ تا ۱۲ درصد ارزش کالاها برای صادر‌کنندگان کالا به ایران که از روش پرداخت به روپیه استفاده کنند، افتاده است.

پیشنهاد این مشوق‌ها توسط پراناب موخرجه، وزیر دارایی هند در بودجه سالانه این کشور در ماه گذشته مطرح شده که بر اساس آن پرداخت‌ها به روپیه برای واردات نفت از ایران به صورت قابل‌توجهی مشمول معافیت از مالیات‌های داخلی هند در طی سال مالی ۲۰۱۲/ ۲۰۱۳ قرار خواهد گرفت.

هند و ایران قصد دارند حجم مبادلات تجاری سالانه دو جانبه خود را به میزان ۶۰ درصد افزایش داده و تا سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۵ میلیارد دلار برسانند.