زیان جبران ناپذیر صادرکنندگان نارنگی

گروه بازرگانی - فعالان اقتصادی پاکستان با انتقاد از تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کردند این تحریم‌ها صادرات ۳۰ میلیون دلاری نارنگی پاکستان به ایران را در معرض خطر قرار داده است.به گزارش «فارس» روزنامه پاکستانی «بیزنس ریکوردر» یکی از موانع اصلی دستیابی پاکستان به هدف صادراتی خود یعنی صادرات ۳۰۰ هزار تن نارنگی را می‌توان تحریم ایران دانست که باعث کاهش درآمد ۳۰ میلیون دلاری صادر‌کنندگان پاکستانی خواهد شد. ایران در سال‌های گذشته سالانه بیش از ۶۰ هزار تن نارنگی از پاکستان معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد کل صادرات نارنگی آن کشور، وارد می‌کرد. این گزارش حاکی است بانک دولتی پاکستان، سال ۲۰۰۸ با صدور بخشنامه‌ای، صدور نامه‌های اعتباری صادراتی به صادر‌کنندگان میوه به ایران توسط بانک‌های پاکستانی را ممنوع اعلام کرده بود که این دستور از امسال جنبه اجرایی به خود گرفته است.علاوه بر این، امسال صادرات مرکبات پاکستان به روسیه نیز به دلیل تاخیر در فرا رسیدن فصل برداشت میوه تحت تاثیر قرار گرفته است.این گزارش همچنین حاکی است، پاکستان امسال در بازار میوه اندونزی رقابت سختی با میوه‌های صادراتی چینی که ارزان قیمت و متنوع هستند، خواهد داشت.وحید احمد، صادرکننده میوه و یکی از کارشناسان بازار میوه پاکستان می‌گوید: با محدودیت اعمال شده در خصوص واردات میوه از سوی ایران نیز زمینه برای صادرات غیرقانونی نارنگی به ایران فراهم شده است.وی افزود: پس از توقف کامل صادرات میوه از مبادی قانونی، قاچاق میوه به ایران از مسیرهای زمینی افزایش یافته که این مساله منجر به کاهش درآمد دولت پاکستان شده است. اگر دولت بخواهد جلوی زیان وارده را بگیرد، باید به دنبال صادرات ۵۰ هزار تن نارنگی به کشوری دیگر باشد تا از این طریق خلأ به وجود آمده را جبران کند.

وی اضافه کرد: آمریکا و کشورهای دیگر باید بازارهای دیگری را به پاکستان معرفی کنند، زیرا این پاکستان است که از تحریم‌های اعمال شده بر ضد ایران متضرر شده است.

یکی دیگر از فعالان اقتصادی پاکستان تاکید می‌کند: ما باید بازار میوه ایران را حفظ کنیم. دولت نیز باید با ایجاد کانال‌های ارتباطی با بانک‌های ایرانی، مبادلات تجاری با ایران را در همه زمینه‌ها دنبال کند.