گروه بنگاه‌ها- مهدی مهرابی: مدیر بخش مسافری راه‌آهن شرقی بنیاد با اشاره به ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی و همچنین برنامه‌های این شرکت در زمینه افزایش سرعت قطارها گفت: این صنعت نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی است به طوری که تنها ایجاد یک کیلومتر ریل با زیرساخت مناسب حدود ده میلیارد ریال هزینه در بردارد که ایجاد چنین زیرساختی با در نظر گرفتن هزینه ساخت واگن‌های مناسب و همچنین کشنده‌های سریع‌تر مستلزم صرف هزینه هنگفتی است. محمد رضا تفقدی، با اشاره به صرفه اقتصادی حمل بار برای شرکت‌های فعال در صنعت حمل‌ونقل ریلی گفت: اولویت شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد برای حضور در این صنعت، حمل بار است. به گفته وی، سهم سالانه شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد از ۵/۳۳ میلیون تن بار حمل شده در سال ۸۹ حدود ۳۰۰هزار تن در مناطق شرق و جنوب کشور برآورد شده است که با توجه به امکانات و توانایی ناوگان این شرکت روند روبه رشد خود را طی می‌کند. افزون بر آن ما میزبان و همراه بیش از ۴۰‌درصد مسافران شرق کشور در مسیر تهران - مشهد هستیم.به گفته وی اکثریت مسافران بخش حمل و نقل ریلی جزو گروه متوسط جامعه از لحاظ اقتصادی محسوب می‌شوند اگرچه در زمینه افزایش قیمت‌ها که به طور مستقیم زیر نظر هیات‌مدیره راه‌آهن صورت می‌گیرد، عملا محدودیت‌های زیادی وجود دارد. هر چند شرکت‌های خصوصی از جمله شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد با حداکثر توان در پی افزایش بهره‌وری از امکانات و کاهش هزینه‌های تمام شده خدمات مسافری هستند، ولی عملا در بهترین شرایط حضور در این بخش از صنعت سوددهی نداشته و مجموع درآمد‌ها تنها به نقطه سر به سر می‌رسد؛ به طوری که برآورد شده هزینه واقعی بلیت تهران مشهد حدود ۵۵ تا ۶۰هزار تومان است افزون بر اینکه شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد تاکنون در این بخش هیچ یارانه یا تسهیلاتی تاکنون دریافت نکرده است.

تفقدی در ادامه گفت: در حال حاضر مسیر تهران مشهد و همچنین واگن‌های ما توانایی سرعت ۱۶۰کیلومتری را دارد که به جهت توانایی محدود دیزل‌های کشنده و ترافیک مسیر و افزایش ایمنی مسافران حداکثر سرعت حدود ۱۲۰کیلومتر برآورد شده و متوسط سرعت حدود ۱۰۰کیلومتر در ساعت در کل مسیر است. مدیر بخش مسافری شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد چشم‌انداز مثبت آینده در این صنعت را منوط به توسعه زیرساخت ریلی کشور و حضور فعالانه بخش خصوصی با حمایت‌های منطقی و موثر دولت دانست و گفت: در حال حاضر تقاضا برای دریافت خدمات متناسب با عرضه محدود نیست و عدم وجود رقابت در این بخش مانع توسعه کیفی خدمات به ویژه در بخش جابه‌جایی مسافری می‌شود.

شرکت راه‌آهن شرقی بنیاد به منظور پذیرش مسوولیت کامل جابه‌جایی و سرویس‌دهی به مسافران شرق کشور در مسیر تهران - مشهد در سال ۱۳۷۳ با سرمایه ۳میلیارد ریال تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن ۳۰۰عضو فعال و برخورداری از ۹۲ دستگاه واگن مسافری و ۱۸۸دستگاه واگن مخزنی و ۱۰۰ دستگاه واگن مخزنی ویژه حمل مواد شیمیایی در دو بخش حمل مسافر و بار فعالیت می‌کند و البته تنها شرکتی است که دارای امکانات حمل مواد شیمیایی از طریق راه‌آهن است.