بحران اقتصادی در راه است

گروه بازرگانی- دبیرکل سازمان تجارت جهانی در روزهای پایانی سال ۲۰۱۱، در پیغامی هشدارآمیز خطاب به گردانندگان اقتصاد جهان، از فاجعه ادامه بحران بدهی‌های مالی در کشورها سخن گفته و خواستار توجه جدی به این موضوع شده است. پاسکال لامی در پیام خود، بحران شدید بدهی‌های مالی را آفت اقتصاد سال ۲۰۱۱ جهان خوانده و یادآور شده است: در نیمه اول سال‌جاری میلادی شاهد رشد حجم تجارت در جهان بودیم، اما متاسفانه هم اکنون که در روز‌های منتهی به سال ۲۰۱۲ به سر می‌بریم، این حجم به طور قابل‌توجه کاهش یافته و همچنان رو به کاهش است.

او به عنوان راهکار عبور از بحران کاهش حجم تجارت در جهان، تاکید کرده که کشورها باید از به کار بستن راهکارهای محافظه‌کارانه بری حل مشکلات و چالش های اقتصاد داخلی خود پرهیز کنند و هر آنچه در توان دارند، برای بهبود این مسیر به کار بندند.

دبیرکل سازمان تجارت جهانی با اشاره به رشد ۲۲ درصدی تجارت کالا و افزایش ۹ درصدی میزان صادرات خدمات فنی - مهندسی در جهان طی سال ۲۰۱۰ که به ویژه در حوزه آسیا جلب توجه می‌کرد و شاخص اقتصادی این منطقه در این زمینه را به دو برابر میانگین جهانی رسانده بود نیز گفته‌است: «شاخص GDP آمریکا در سال ۲۰۰۹ از ۱/۶ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۹/۳ درصد کاهش یافت، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ مجددا افزایش یافت و به ۷/۴ درصد رسید. این رشد در کشورهای دیگری چون آلمان نیز تجربه شد، اما متاسفانه در سال ۲۰۱۱ با تشدید بحران اقتصادی در جهان، این ارقام دوباره با روند کاهشی مواجه شده‌اند. همین امر گویای این است که سردمداران اقتصادی کشورها باید از راهکارهای سال گذشته میلادی برای عبور از بحران‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ بیشتر بهره گیری کنند.»

پاسکال لامی در عین حال رشد شاخص‌های تجاری در آسیا را مجددا مورد اشاره قرار داده و با اعلام افزایش ۳۰ درصدی صادرات کالا و رشد ۲۲ درصدی صادرات خدمات فنی - مهندسی در این منطقه، خاطرنشان کرده‌است: «در این شرایط ما شاهد رشد فقط ۳ درصدی صادرات کالا و خدمات فنی - مهندسی در حوزه اتحادیه اروپا بوده‌ایم که این امر نیز گویای این است که آسیا در سال‌های منتهی به سال‌جاری میلادی، گوی سبقت صادراتی را از اروپا ربود و همین روند را در سال ۲۰۱۱ نیز به رغم تشدید بحران‌های اقتصادی ادامه داد که این الگو باید در حوزه اروپا و آمریکا نیز پیاده شود.»