گروه بازرگانی - وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه این وزارتخانه پیش‌تر ممنوعیت واردات میوه را طی سه نامه به مسوولان مربوطه اعلام کرده‌ است، گفت: برخی‌ها مدعی هستند به رغم ممنوعیت، ثبت سفارش میوه تا ۱۵ ماه قابل تمدید است.

صادق خلیلیان تصریح کرد: در نامه‌های مورد نظر اعلام کردیم که واردات میوه نیز انجام نشود؛ به طوری که در بند آخر نامه‌ای در تیرماه ممنوعیت ورود میوه‌ها را اعلام کردیم. وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی ثبت سفارش و واردات میوه را ممنوع کرده است، گفت: طبق قانون و مقررات صادرات و واردات میوه وزارت بازرگانی، وقتی سیاستی اعمال می‌شود که همراه با محدودیت‌ها و تغییرات تعرفه‌ای باشد حداقل ۲ ماه زمان با احتساب دورترین نقطه ارسال محصول با کشتی در نظر گرفته می‌شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: پس از اعلام محدودیت‌ها، در زمینه ثبت سفارشاتی که پیش از این انجام شده، تنها ۲ ماه مهلت داده می‌شود.

به گفته خلیلیان با این شرایط، از شهریور مهلت‌های قانونی تمام شده و بدون شک نباید واردات میوه با توجه به بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گرفت.

با این حال وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: مسوولان مربوطه به استناد قوانین گمرک و بازرگانی مدعی هستند ثبت سفارشات را می‌توانند تا ۱۵ ماه تمدید کنند.

به گفته خلیلیان آنچه از نظر وزارت جهاد کشاورزی مورد تاکید است، این است که واردات انواع میوه ممنوع بوده و تنها واردات موز دارای مجوز است.