گروه بازرگانی- رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از اعمال استاندارد اجباری بر ۴۶۰۰ قلم کالای وارداتی از چین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، حمید صافدل در دیدار با معاون وزیر بازرگانی چین در تهران گفت: در تفاهمنامه اخیر با این کشور که از ۱۰ آذرماه سال‌جاری اجرایی می‌شود برای ۴۶۰۰ قلم کالای وارداتی از چین در مبدا و توسط کارشناسان ایرانی گواهی‌نامه کیفیت صادر و سپس وارد ایران می‌شود که این امر باعث جلوگیری از ورود کالاهای غیرکیفی به کشور خواهد شد. وی تصریح کرد: چین اولین شریک تجاری ایران است که آمار صادرات و واردات از آن‌ رو به افزایش است.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از آمادگی کشور برای افزایش اقلام صادراتی ایران به چین مانند خشکبار، مواد غذایی، فرش و تابلو فرش، صنایع دستی و مصنوعات چرمی خبر داد.وی خاطرنشان کرد: تسهیل روابط بانکی، برگزاری نشست کمیته تجاری مشترک بین دو کشور، تسهیل امور گمرکی و حکمیت اتاق‌های بازرگانی برای رفع اختلافات میان شرکت‌های دو طرف از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه دستگاه‌های متولی تجارت خارجی دو کشور قرار گیرد.

صافدل میزان صادرات به چین را در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۱ میلادی ۳/۴ میلیارد دلار و واردات از این کشور را ۵/۵ میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: همکاری طرف چینی در جلوگیری از قاچاق و همچنین ثبت سفارش کالاهای چینی از خود کشور چین می‌تواند به شفاف‌سازی تراز تجاری دو کشور کمک رساند.