نایب رییس اتاق ایران: ارز چند نرخی خطرناک است

گروه بازرگانی- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران نیز مانند دیگر فعالان بخش خصوصی معتقد است که چند نرخی شدن ارز یک خطر بزرگ برای تولید و صادرات کشور است. غلامحسین شافعی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه ملی و استانی خراسان رضوی با اشاره به اظهار نظر اخیر بهمنی، رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اینکه نرخ ارز باید متناسب با مابه‌التفاوت تورم داخلی و خارجی تغییر کند، گفت: ارز چند نرخی به مفهوم ایجاد رانت و این امر خود به معنای فساد اقتصادی است و امیدواریم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت هر چند که متولی این امر نیست، این معضل را برای همیشه حل نمایند وگرنه آینده اقتصاد تخریب می‌شود.

وی با طرح این سوال که چرا مسافرت‌های داخل از مسافرت‌های خارج کشور ارزان تر است؟ سفر یک میلیون و ۸۸۰ هزار نفر در سال از ایران به ترکیه را نشانگر سیاست‌های ارزی نادرست ارزیابی کرد. رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی ادامه داد: باید وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران را به عنوان متولی واقعی صادرات کشور مد نظر قرار بدهد تا از تصمیمات سایر وزارتخانه‌ها در خصوص صادرات جلوگیری شود. شافعی همچنین با بیان اینکه همچنان طلب واقعی صادرکنندگان به عنوان یک بدهی از دولت باقی مانده است، بیان داشت: امیدواریم هر چه سریع‌تر اعتبار جوایز صادراتی از سوی دولت تخصیص یابد.

وی گفت: در حال حاضر که در شرایط تحریم قرار داریم و کشور هم نیاز به صادرات دارد متاسفانه وسیله حمل و نقل ریلی در خراسان رضوی برای صادرات کالاهای استان وجود ندارد که این موضوع باید در دستور کار استان خراسان رضوی قرار گیرد. نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران اظهار کرد: باید در اولین قدم صاحب استراتژی بلندمدت تولید و صادرات شویم و ۲۰هزار واحد ناتمام را با سیاست‌های جدید وزارتخانه به اتمام برسانیم و بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور را به سمت تولید و صادرات سوق بدهیم. وی سپس به تصویب لایحه فضای مساعد کسب‌و‌کار پس از سال‌ها انتظار در مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و یادآور شد: با تصویب این لایحه شاهد حل بسیاری از مشکلات واحدهای تولید کشور خواهیم بود. به گفته رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن خراسان رضوی، فعالان بخش خصوصی با تصویب لایحه فضای مساعد کسب‌و‌کار آماده جولان در میادین و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور هستند.