ستاد بسیج اقتصادی منحل می‌شود؟

گروه بازرگانی- همچنان که به روزهای پایانیِ نخستین سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نزدیک می‌شویم به نظر می‌رسد سازمان‌های مرتبط با یارانه هم یک به یک در حال حذف شدن هستند. تازه‌ترین خبرها حکایت از حذف ستاد بسیج اقتصادی یعنی متولی اصلی توزیع کالاهای یارانه‌ای، دارد. روز گذشته یک مقام آگاه گفت که این ستاد به دلیل مشکلاتی که در دخل و خرج پیدا کرده است به زودی تعطیل خواهد شد. شائبه تعطیل شدن ستاد بسیج اقتصادی در پس تجمع اعتراض‌آمیز روز گذشته حدود ۳۰۰ کارمند این ستاد در مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعتراض به پایین بودن حقوق و مزایای خود به وجود آمده است.

در واقع ستاد بسیج اقتصادی که پیش از اجرای قانون یارانه‌ها هزینه‌های خود را از عواید توزیع کالابرگ تامین می‌کرد، حالا در پی کاهش توزیع کالابرگ با مشکل کسب درآمد مواجه شده است. از سال گذشته قرار شد تا منابع مالی مورد نیاز ستاد از محل بودجه سالانه تامین شود، اما به نظر رقم تعیین شده در بودجه سال ۹۰ کفاف حقوق کارمندان ستاد بسیج اقتصادی را نداده است.

به این ترتیب شمارش معکوس برای حذف ستاد بسیج اقتصادی آغاز شده و اظهارات رییس ستاد و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این واقعیت صحه می‌گذارد.

اوایل تابستان امسال نیز محمدعلی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کرده بود با منتفی شدن کالابرگ، متولی آن یعنی ستاد بسیج اقتصادی به شکل فعلی وجود نخواهد داشت و نیروها و امکانات آن در سایر حوزه‌های وزارتخانه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

البته به گفته او ستاد بسیج اقتصادی در دوره قبل هم به صورت ستاره‌دار یعنی موقت، در سیستم ستاد وزارت بازرگانی لحاظ شده بود که حالا پس از پایان آن ماموریت دیگر ضروری نخواهد بود. در آن زمان بهمن حاج‌علی، رییس ستاد نیز این اخبار را تاکید کرده بود.

البته پیش‌تر در ماه‌های ابتدایی اجرای قانون یارانه‌ها وعده‌های مسوولان به ابقای این ستاد و تداوم روش کالای یارانه‌ای تاکید داشت؛ تا جایی که در دی ماه سال ۸۹ ضیغمی، معاون وقت وزیر بازرگانی از ادامه توزیع کالابرگ حتی در دوران هدفمندی یارانه‌ها خبر داده بود. اکنون اما ورق برگشته و احتمالا ستاد بسیج اقتصادی هم در آینده نزدیک به تاریخ می‌پیوندد.