لوازم خانگی نرخ مصوب ندارد

گروه بازرگانی- مدیرکل بازرسی ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید لوازم خانگی نرخ مصوب ندارد و فروشندگانی که کالای معیوب به مصرف‌کنندگان بدهند مجازات خواهند شد، ضمن اینکه فروش کالا همراه با هدیه که خریدار تمایلی به خرید آن ندارد نیز تخلف محسوب می‌شود. محمد حسین مولاخواه در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره شیوه نظارت بر بخش تولید و فروش لوازم خانگی و صوتی و تصویری اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش عملکرد نظارت بر تولید، واردات، توزیع، قیمت و رسیدگی به شکایات مربوط به لوازم خانگی، صوتی و تصویری، در شش ماهه اول سال‌جاری بیش از ۱۴۰ هزار مورد بازرسی نوبه‌ای و موردی از بخش‌های مختلف تولیدی، واردکننده و صنفی صورت گرفته که بیش از دو هزار و ۸۰۰ فقره پرونده تخلف در خصوص گران‌فروشی و درج نشدن قیمت و سایر تخلفات به ارزش ۴۲۵ میلیون ریال تنظیم شده و به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان‌ها برای رسیدگی ارسال شده است.

وی متذکر شد: چنانچه کالا و خدمات معیوب به مصرف‌کننده عرضه شود و به واسطه آن عیب، خساراتی به خریدار وارد شود، متخلف علاوه بر جبران خسارت، به پرداخت جزای نقدی حداکثر تا معادل چهار برابر خسارت در تعزیرات حکومتی محکوم خواهد شد.

مولاخواه در ادامه توضیح داد: وضعیت توزیع و قیمت انواع لوازم خانگی و صوتی، تصویری اعم از تولید داخل و وارداتی به صورت مستمر با توجه به فهرست آخرین قیمت اعلامی از سوی شرکت‌ها در سطح نمایندگی‌ها و مراکز فروش و فروشگاه‌های زنجیره‌ای توسط سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور و مدیریت بازرسی و نظارت اصناف کشور و سازمان حمایت بررسی و رصد می‌شوند.

به گفته او در حال حاضر این کالاها جزو اقلام غیرمشمول نرخ‌گذاری مصوب بوده و این نظارت‌ها صرفا توسط واحدهای تولیدی و واردکنندگان با رعایت مبانی و ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و وارداتی سازمان حمایت صورت می‌گیرد.

وی در مورد تخلفات نیز به یک مورد اشاره کرد و گفت: از جمله موارد مهمی که در این بخش به سازمان حمایت واصل و پس از رسیدگی و انجام عملیات بازرسی منجر به کشف تخلف شد، مربوط به یک شرکت تولیدکننده لوازم خانگی ایرانی بود که ماشین لباسشویی را در یکی از کشورهای آسیای شرقی تولید و پس از انجام واردات، در محل کارخانه اقدام به نصب برند خود روی دستگاه می‌کرد و گران‌فروشی نیز داشت.

وی ادامه داد: همچنین براساس شکایت نمایندگی خارجی دارای گواهی فعالیت در ایران، شرکت واردکننده دیگری نیز لیبل یخچال و یخچال فریزر این نمایندگی را پس از واردات به صورت غیرمجاز دستکاری می‌کرد و به برند خود تغییر می‌داد که این مورد نیز شناسایی و به تعزیرات حکومتی معرفی شد.

مولاخواه یادآور شد: ما معتقدیم نظارت بر گلوگاه‌های تولید و واردات از هرج و مرج در بازار و اجحاف به مصرف‌کنندگان جلوگیری خواهد کرد. همچنین فروش کالا همراه با هدیه یا فروش به صورت دو محصول با بهای کمتر از مجموع قیمت دو کالا در جشنواره‌ها و فروش‌های ویژه که خریدار تمایلی به خرید آن ندارد، مصداق تحمیل شرایط از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و فروش اجباری محصولات تلقی شده و در صورت شکایت پیگرد قانونی در پی خواهد داشت.