قیمت شیر کاهش می‌یابد؟

گروه بازرگانی- یک مقام مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت از پرداخت مطالبات دامداران خبر داده و گفته است: کل بدهی امسال و ۸۵ درصد از مطالبات سال گذشته این صنعتگران تسویه شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد امیدهای تازه‌ای برای کاهش قیمت شیر که طی ماه‌های گذشته به خاطر مشکلات مالی صنایع لبنی فراز و نشیب‌هایی را طی کرده، به وجود آمده است. به گفته قائم مقام و معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت صنعت، معدن و تجارت این اقدام در پی فروش ۱۳۰ میلیارد تومان از املاک و اموال این وزارتخانه صورت گرفته است.

آن طور که فعالان اعلام کرده‌اند و فریدون احمدی نیز تایید می‌کند میزان کل بدهی‌های دولت به دامداران را حدود ۲۰۰میلیاردتومان اعلام کرده بود. به این ترتیب اگر تمام عایدی حاصل از فروش اموال وزارت صنعت، معدن و تجارت به حساب دامداران واریز شده باشد در این صورت دست کم ۷۰۰‌میلیاردتومان از طلب این گروه در انتظار وصول باقی می‌ماند. البته رقم بدهی دولت بابت یارانه‌های نقدی به صنعت دامداری تا ۳۰۰ میلیارد تومان هم اعلام شده است.

بیشتر مطالبات دامداران به زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باز می‌گردد؛ در آن دوران قرار شد ۲۵۰ میلیارد تومان از محل هدفمندسازی‌ یارانه‌ها برای تامین علوفه صنعت دام شیری و کاهش قیمت تمام شده شیر اختصاص یابد، اما تا کنون به تعلیق افتاده است. اواسط شهریور ماه امسال ۱۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده به‌رغم تاکید وزیر جهاد کشاورزی و مسوولان امر که قرار بود تا پایان شهریور پرداخت شود، داده نشد. اکنون به نظر می‌رسد پرداخت مطالبات دامداران از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت که البته رقم دقیق آن هنوز مشخص نیست در راستای تحقق همین وعده بوده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران با ۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده قیمت علوفه حداقل کیلویی ۱۰۰ تومان و هزینه تمام شده شیر و قیمت تحویل آن به کارخانه‌های لبنی نیز ۳۰ تومان کاهش یافته است.

آن طور که سلطانی می‌گوید: قیمت علوفه در مرداد ماه به کیلویی ۵۰۰ تومان و قیمت ذرت به کیلویی ۵۸۰ تومان رسیده بود که اکنون ذرت به کیلویی ۴۶۰ تومان رسیده و جو نیز در بازار آزاد ۴۲۵ تومان است که با قیمت کیلویی ۴۰۰ تومان و به صورت دو ماهه برای همه دامداران تامین می‌شود.

به این ترتیب انتظار می‌رود با پرداخت بخش دیگری از مطالبات دامداران قیمت شیر بار دیگر کاهش یابد. پیش از این در تابستان قیمت تمام شده هر کیلو شیر با افزایش ناگهانی به ۶۷۰ تومان رسیده بود. مسوولان می‌گویند: اکنون هر کیلو شیر با ۱۰ درصد سود کیلویی ۶۴۰ تومان است که با افزایش حجم واردات علوفه، قیمت تمام شده شیر نیز مجددا کاهش خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس برنامه قرار است میانگین قیمت خرید شیر از دامدار در سطح کشور به ۵۲۰ تومان برسد که هنوز این امر محقق نشده است. در همین رابطه صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی به «ایسنا» گفته است قیمت شیر را نیز باید اصلاح کنیم و بهای این محصول باید براساس عرضه و تقاضا و هزینه تمام‌شده تعیین شود.

به گفته او، قیمت جدید شیر به تمام استان‌ها ابلاغ شده است و عرضه باید بر اساس همین قیمت‌ها صورت گیرد.

پیش از این در جریان اعتراض مکرر دامداران به پرداخت نشدن مطالبات خود، نمایندگان صنایع لبنی اعلام کرده بودند که کارخانه‌های لبنی در حال حاضر با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و دامداران برای تحویل شیر به آنها اعتمادی ندارند.

گفته می‌شود که صنایع لبنی هم حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به دامداران بدهکارند، یعنی شیر خریده‌اند و بهای آن را پرداخت نکرده‌اند.