قیمت‌ها بر اساس رشد تورم بالا برود
گروه بازرگانی - همایش مدیران کل سازمان‌های تعزیراتی در حالی روز گذشته در تهران برگزار شد که معاون اول رییس‌‌جمهور، وزیر دادگستری و رییس سازمان کل تعزیرات از رویکرد و عملکرد این نهاد حکومتی در جریان هدفمندسازی یارانه‌ها و کنترل قیمت‌ها دفاع و تقدیر کردند.

محمدرضا رحیمی در این همایش با بیان اینکه «آدم طماع و حریص سیر نمی‌شود و شما باید با چوب تادیب خود او را متوقف کنید» تصریح کرد: هر چقدر تورم اضافه می‌شود باید اجازه بدهید قیمت بالا رود، ما همانقدر که اجناس گران شده به مردم یارانه دادیم. اگر یک بی‌انصاف بخواهد چند برابر آن را بگیرد باید با چوب تعزیرات روبه‌رو شود؛ بنابراین باید عزم‌تان را برای تادیب افراد طماع و پول مردم‌خور جزم کنید.
رحیمی همچنین با اشاره به اهمیت قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: قانونی که به معنای واقعی خودش باید سال‌ها قبل اجرا می‌شد دولت نهم اجرا کرد و این یعنی احساس مسوولیت. حال اگر این قانون اجرا نمی‌شد چه اتفاقی می‌افتاد؟ اگر این قانون انجام نمی‌شد در پنج، شش سال آینده صادرات نفت نداشتیم و جمهوری اسلامی ایران در معرض تهدید جدی قرار می‌گرفت.
معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه «اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث صرفه‌جویی زیادی در کشور می‌شود»، گفت: تمام پول‌هایی که صرفه‌جویی شده صرف کارهای عمرانی می‌شود. در شرایطی هم که سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ما اعمال کرده‌اند، آیا کسی هست که در این کشور گرسنه بخوابد؟
رحیمی افزود: در بحث حمل‌و‌نقل ما محاسبه کردیم و دیدیم هزینه‌های حمل‌و‌نقل 15 درصد نسبت به گذشته گران‌تر شده است، پس 15 درصد بیشتر نمی‌توانند نسبت به قیمت‌ها اضافه کنند.
وی با اشاره به درخواست‌های رییس سازمان تعزیرات از معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: البته کار هم سخت است و با همه سختی‌هایش باید جلو برود. ما ساختمان‌های زیادی داریم که اضافه هستند، ولی یک‌سری مسوولان حاضر نیستند ساختمان‌ها را بدهند که آنها هم چوب می‌خواهند، ولی در نهایت از شما می‌خواهیم از این قانون نجات‌بخش حمایت کنید، ما هم وظیفه داریم نقص‌ها را برطرف کنیم و ساختمان و امکانات در اختیار شما بگذاریم.
معاون اول رییس‌جمهور افزود: شما نباید بگذارید عده‌ای بیایند و پول مردم را بخورند، به طور مثال تا بحث کمبود آهن پیش می‌آید بعضی افراد سودجو که اطلاعاتی هم دارند آهن را می‌خرند و در انبارها نگه می‌دارند. شما باید اینها را پیدا کنید و با چوب تعزیرات بزنید، پس باید دائم حضور داشته باشید و جار بکشید که هستید و اصلا ضرورت برجسته کردن حضور تعزیرات حکومتی در رسانه ملی از عوامل موثر پیشگیری است و ما باید روی این مساله کار کنیم که چطور باید راه را برای حضور شما فراهم کنیم که البته این امر در شهرهای بزرگ اهمیت بیشتری دارد.

تاخیر در مجازات عامل توسعه جرم

وزیر دادگستری نیز در این همایش ویژگی سازمان تعزیرات حکومتی را رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای سریع احکام دانست.
سید مرتضی بختیاری اظهار کرد: یکی از کارهای بزرگی که در سازمان تعزیرات حکومتی رخ داد، داشتن برنامه عملیاتی سالانه بود. قطعا با برنامه بودن و با برنامه حرکت کردن ولو اینکه برنامه‌ها گاهی اوقات دارای اشکالاتی باشند، بهتر از بی‌برنامه عمل کردن است و خوشبختانه سازمان تعزیرات حکومتی توانسته با برنامه حرکت کند. بختیاری خاطرنشان کرد: در سال جاری برنامه سازمان تعزیرات حکومتی به موقع ابلاغ شد و این نیز برای به وجود آوردن برنامه‌هایی در آینده حائز اهمیت است. ضمن اینکه خروجی این برنامه‌ریزی‌ها امید دادن به زندگی مردم و رسیدگی سریع به مشکلات آنان است. وزیر دادگستری در پایان تاکید کرد: تاخیر در اجرای مجازات موجب توسعه جرم خواهد شد. یکی از راه‌های پیشگیری از وقوع جرم رسیدگی سریع است که سازمان تعزیرات حکومتی این ویژگی را دارد.

دفاع رییس سازمان تعزیرات از عملکردش

رییس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در این همایش گفت: در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تحولات در بخش اقتصادی نظام بود، این سازمان به عنوان آ‌خرین حلقه از این زنجیره‌ عظیم مبارزه با تخلفات صنفی با تمام توان وارد میدان شد و به خوبی عمل کرد.
مژدهی‌پور خاطرنشان کرد: برای اولین بار در سازمان تعزیرات حکومتی یک برنامه‌ اجرایی در سال 1389 را در دستور کار قرار دادیم و توانستیم در این سال بیش از 95 درصد اهداف و برنامه‌ها را محقق سازیم که مطابق آن برنامه‌ اجرایی سال 90 نیز در حال اجراست.
او نتایج فعالیت این سازمان را «خوب و اساسی» ارزیابی کرد و یادآور شد: سازمان تعزیرات حکومتی با مشکلات بودجه‌ای مواجه است و امیدواریم دولت محترم بتواند با برطرف کردن این مشکلات، موجبات عملکرد بهتر سازمان را فراهم آورد.