گروه بازرگانی- هر شانه تخم مرغ ۷ هزار تومان؛ این جدیدترین قیمت تخم مرغ در فروشگاه‌های مواد غذایی کشور است. بر خلاف آنکه مسوولان آخرین قیمت مجاز فروش این محصول غذایی را شانه‌ای ۶ هزار تومان اعلام کرده‌اند، اما با وجود گذشت سه هفته از قیمت گذاری جدید و برخوردهای تعزیراتی هنوز تخم مرغ کالایی است که نام آن با «گرانی» تداعی می‌شود. بازار تخم مرغ از اواخر تابستان به خاطر تلف شدن مرغ‌های تخم‌گذار با کاهش عرضه شدید و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت‌ها مواجه شد. با این حال هدایت اصغری، رییس اتحادیه مرغداران میهن از بهبود وضعیت تولید خبر می‌دهد و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: در حال حاضر این کالا به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و به همین خاطر بازار متعادل شده است.

آن طور که اصغری می‌گوید: نیاز روزانه ایرانی‌ها به تخم مرغ در حدود ۲ هزار تن است و این در حالی است که در حال حاضر سردخانه‌های موجود تهران بیش از۱۵۰ تن تخم مرغ را در خود ذخیره دارند که البته این مقدار ذخیره شده از سوی اتحادیه میهن مورد مصرف قرار نمی‌گیرد.

او می‌گوید: در حال حاضر تولید آنقدر بالا رفته که خریداران عمده به طور مستقیم از واحدهای تولیدی خریداری می‌کنند و نیازی به برداشت از محل ذخیره نیست.

اظهارات رییس اتحادیه مرغداران میهن در حالی است که به گفته تولیدکنندگان با رشد مرغ‌های تخم‌گذار و رسیدن این مرغ‌ها به مرحله تولید، بحران فعلی فرو خواهد نشست.

اصغری استدلال خود را در توجیه سیاست‌هایی که دولت طی ۳ ماه گذشته برای تنظیم بازار تخم مرغ در پیش گرفته است، مطرح می‌کند.

به گفته وی از زمانی که قیمت تخم‌مرغ گران شد، دو راهکاراساسی از سوی مسوولان در نظر گرفته شد. در ابتدا با استفاده از تخم مرغ‌های وارداتی تلاش شد تا کمبودهای موجود در بازار جبران شود و در مرحله بعد با برخوردهای تعزیراتی و قیمت گذاری دستوری تلاش برای افزایش بیشتر نرخ فروش این محصول غذایی ادامه پیدا کرد.

اما آن طور که خود مسوولان می‌گویند و شواهد بازار نشان می‌دهد: تاکنون این راهکارها چندان نتیجه مثبتی را به دنبال نداشته است و همان طور که چندی پیش معاون وزیر و رییس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد بازگشت چرخه طبیعی احیای مرغ‌های تخم‌گذار تا ۲ ماه دیگر زمان می‌برد.

هدایت اصغری، رییس اتحادیه مرغداران میهن نیز کارساز نبودن سیاست واردات را تایید ‌کرده و می‌گوید: واردات از ترکیه نه تنها به تنظیم بازار تخم مرغ کمکی نکرد، بلکه در برخی موارد موجب بروز تنش‌هایی هم شد.