انتخابات اتاق تعاون تجدید می‌شود؟

گروه بازرگانی - به دنبال کش و قوس‌های فراوان در انتخابات اخیر هیات‌مدیره اتاق تعاون ایران در اواخر شهریور ماه امسال، برخی از اعضای هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون از برگزاری مجمع آتی اتاق خبر داده و اعلام کردند: خدشه در انتخابات اتاق تعاون برخلاف سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، روز گذشته ۴ نفر از اعضای هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون در یک نشست خبری چگونگی برگزاری انتخابات اتاق و مسائل و چالش‌های آن را بررسی کردند.

مسعود زارع، عضو هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون ایران در ابتدای این نشست انتخابات اخیر اتاق تعاون را غیرقانونی اعلام کرد و گفت: انتخابات اتاق تعاون برخلاف تصوری که داشتیم با چالش‌های زیادی مواجه شد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های صنعت دامپروری کشور با انتقاد از نحوه عملکرد ریاست انجمن نظارت بر نحوه انتخابات اتاق تعاون گفت: انجمن نظارت بر انتخابات اتاق تعاون که ریاست آن به عهده قائم مقام وزیر تعاون است، بدون توجه به مصوبه هیات‌مدیره دو نفر دیگر را به انجمن معرفی کرده است.

وی افزود: به استناد ماده ۲۷ و ۲۸ آیین‌نامه اجرایی قانون بخش تعاونی اقتصاد ایران، انجمن نظارت در راستای تحقق ماده ۶۸ قانون یاد شده به منظور تعیین خط مشی و چگونگی نظارت بر انتخابات مدیران و بازرسان شرکت‌ها، اتحادیه‌های تعاونی و اتاق‌ها، مرکب از سه عضو حاکمیتی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور و منتخب قوه‌قضائیه و نیز اتاق تعاون تشکیل شده است.

زارع اظهار کرد: بر اساس سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقش حاکمیتی و وظیفه نظارتی خود پرداخته و باید از مداخله در امور اجرایی اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و اتاق پرهیز کند.

این عضو هیات‌مدیره با اشاره به برخی تخلفات در روز برگزاری انتخابات اتاق تعاون مرکزی، افزود: دولت باید بر اساس ماده ۱۲۴ قانون برنامه پنجم توسعه فقط نقش نظارتی خود را بر فعالان حوزه تعاون یا اتحادیه‌ها داشته باشد و از دخالت و تصدی گری در امور بپرهیزد.

به گفته وی، موضوع تخلف در انتخابات اتاق تعاون به دیوان عدالت اداری اعلام و این اتاق برای رسیدگی به تخلف به بازرسی کل کشور شکایت کرده که این سازمان به نفع شاکیان (اتاق تعاون) رای داده است.

وی ادامه داد: رای سازمان بازرسی کل کشور به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده اما هنوز این وزارتخانه هیچ گونه اظهارنظری نداشته است.

زارع همچنین با اشاره به نامه ۱۰۲ نفر از نمایندگان مجلس درباره ابهام در انتخابات اتاق تعاون گفت: قرار است در هفته جاری (۱۸آبان ماه) مجمع اتاق تعاون برگزار شود، اما متاسفانه در چند روز گذشته تلاش‌هایی برای عدم برگزاری مجمع عمومی انجام شده است.

زارع اظهار کرد: مجمع عمومی می‌تواند سرنوشت خود را برای تحقق سهم ۲۵درصدی از اقتصاد رقم بزند. وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۵تا ۲۰میلیون نفر تعاونگر در کشور فعال هستند که چشم همه آنها به رای مجمع عمومی است.

وی در پایان اظهار کرد: از همه مسوولان عرصه کار، تعاون و رفاه اجتماعی انتظار داریم اجازه ندهند به جایگاه قانونی انجمن نظارت بر انتخابات به دلیل برخی مسائل صنفی و سلیقه ای خدشه ای وارد شود. در همین حال، عادل امینی، دبیر اتاق تعاون استان کهکیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه بالاترین رکن در اتاق‌های تعاون مجمع است، گفت: اما بعضی‌ها سعی دارند که قوانین را زیر سوال ببرند.

این عضو هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون ایران با نامناسب دانستن شرایط فعلی اعلام کرد: دولت باید دخالتش را در امور اتاق کم کند، در واقع دولت با کاهش تصدی گری فقط به امر نظارت بپردازد. وی با بیان اینکه نباید انتخابات اتاق بر پایه مسائل سیاسی انجام شود، گفت: تکالیف اصل ۴۴ قانون اساسی مشخص است. بنابراین یا باید قانون اصلاح شود یا اینکه از آن تمکین شود.

امینی افزود: اتاق تعاون جایگاه تعاونگران است؛ بنابراین باید مسوولان اجازه دهند که امکان تحقق سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور فراهم شود.

از سوی دیگر، ارسلان قاسمی، عضو هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون ایران نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری مجمع آتی اتاق اظهار کرد: تشکیل مجمع عمومی به صورت فوق‌العاده در ۱۸ آبان حق اعضا است. محل برگزاری آن نیز در اختیار خود مجمع است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش میگو، ماهی و آبزیان افزود: از آنجایی که برگزاری این مجمع به درخواست نمایندگان بوده است، ترجیح می‌دهیم که در مکانی غیر از اتاق تعاون برگزار شود.

وی گفت: طبق قانون ما نیازی به دریافت مجوز از وزارتخانه نداریم و برگزاری آن تنها به اراده دو سوم اعضا بستگی دارد.

قاسمی در ادامه درباره دلایل برگزاری این مجمع توضیح داد: دلیل اول این است که برخی در انتخاباتی که ۲۳ شهریور ماه برگزار شد، خدشه وارد کردند. از سوی دیگر ما به این جمع‌بندی رسیدیم که هیات‌مدیره با ترکیبی جدید آن، نمی تواند به مدت ۳سال امور بخش تعاون را در دست داشته باشد. بنابراین در مجمع آتی دوباره این موضوع را به شور می‌گذاریم.

قاسمی ادامه داد: اگر در مجمع آتی به این نتیجه برسیم که دبیر کل به کار خود ادامه دهد، دیگر اجازه نخواهیم داد که اقدام خلاف قانون انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل دخالت دولت در انتخابات اتاق تعاون چه بوده است، گفت: دلیل آن را نباید از ما بپرسید.

افزون بر این، حمیدرضا عباسی، دبیر اتاق تعاون استان سمنان نیز در این نشست با تاکید به سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد کشور اظهار کرد: ما در تقابل با وزارت تعاون نیستم فقط به دنبال این هستیم که مراحل قانون در انتخابات رعایت شود.

این عضو هیات اجرایی منتخب مجمع نمایندگان اتاق تعاون ایران در پایان گفت: ما در مقابل اعمال غیرقانونی در فرآیند انتخابات اتاق ایستادگی می‌کنیم.