گروه بازرگانی - مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در حالی از رشد ۱۷ درصدی صادرات پسته در نیمه نخست سال ۹۰ خبر می‌دهد که پیشتر رییس انجمن پسته ایران با اشاره به افت تولید پسته در کشور تصریح کرده بود درآمد ارزی ناشی از صادرات پسته امسال کاهش می‌یابد. با این حال روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت ایران، به نقل از محمد رضا ایزدیان در گزارش خود آورده است: میزان صادرات پسته در نیمه نخست سال جاری ۴۱۰ میلیون دلار بوده است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۱۷ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی بزرگ‌ترین کشورهای مقصد صادراتی پسته را به ترتیب هنگ کنگ، امارات متحده عربی، روسیه، آلمان و هند عنوان کرده است. به گفته ایزدیان عمده‌ترین بخش صادرات پسته در نیمه دوم سال صورت می‌پذیرد و در نیمه نخست سال عمدتا فصل کاشت و برداشت پسته است.

با این حال رییس انجمن پسته ایران معتقد است که میزان صادرات با توجه به کاهش تولید، در نیمه دوم سال جاری کمتر خواهد شد. پیش از این پیش‌بینی شده بود که بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن پسته از حدود ۴۰۰هزارهکتار باغ پسته در کشور برداشت شود، اما با توجه به کمبود آب برداشت حداکثر محصول پسته بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن بوده است.

ایزدیان از سوی دیگر میزان صادرات فرش دستباف در نیمه نخست سال ۹۰ را مبلغی به ارزش ۲۲۷ میلیون دلار بیان کرد و گفت: صادرات فرش دستباف نسبت به مدت مشابه در سال قبل از کاهش ۱۵ درصدی برخوردار بوده است.

به گفته وی مقصد اصلی صادرات فرش دستباف به ترتیب امارات، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا بوده است.

ایزدیان مهم‌ترین عوامل کاهش صادرات فرش دستباف را مربوط به شرایط بین‌المللی موجود دانست و گفت: صادرکنندگان فرش، سهم عمده‌ای از صادرات خود را در سال ۸۹ انجام دادند که این امر موجب افزایش صادرات در سال ۸۹ و کاهش آن در سال ۹۰ شده است.