خیز امارات برای صادرات خدمات مهندسی به پاکستان و عراق

گروه بازرگانی - امارات متحده عربی که این روزها نامش به دلیل برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع کشورهای در حال توسعه از جمله عراق و پاکستان بر سر زبان‌ها افتاده، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دست اجرا دارد بهسازی و نوسازی صنعت حمل و نقل کشور همسایه ایران یعنی پاکستان در بخش صنعت هوایی است. این طرح که با برنامه‌ریزی برای ایجاد خطوط هواپیمایی مستقیم به شهرهای اسلام آباد، کراچی، لاهور و پیشاور کلید خورده است، ۴۵ پرواز مستقیم در هفته به مقصد شهرهای مذکور را شامل می‌شود که بخش عمده‌ای از این پروازها، به ترانزیت کالا اختصاص یافته است.

در این برنامه، مجموعا ۱۰۰ شرکت معتبر ترانزیتی با برندهای شناخته شده در صنعت حمل و نقل مشارکت داده شده‌اند.

در این باره، مسوولان اماراتی هدف از اجرای چنین طرحی را بهره‌برداری از ظرفیت‌های گسترده کشور پاکستان به عنوان کشوری در حال توسعه اعلام کرده‌اند.

کارشناسان و تحلیل‌گران اوضاع تجارت در امارات متحده عربی، این اقدام امارات را گامی در راستای توسعه صادرات خدمات از امارات به دیگر کشورهای منطقه و آسیایی - البته با مشارکت شرکت‌های غربی- می‌خوانند.

به گفته این کارشناسان، شاهد مثال این موضوع، برنامه‌های تجاری متنوع امارات در کشور از بحران گذشته عراق است که این کشور را امروز به رقیبی سرسخت برای ترکیه در بخش صدور خدمات فنی و مهندسی تبدیل کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر حجم روابط تجاری امارات و پاکستان در بخش صادرات غیرنفتی به بیش از ۵/۲ میلیارد دلار می‌رسد و طبق اعلام دولت امارات، قرار است این رقم تا پایان سال ۲۰۱۱ میلادی به حدود ۵ میلیارد دلار برسد.

رقمی که به گفته کارشناسان، با روی ریل افتادن برنامه بلند مدت امارات متحده عربی برای توسعه خطوط حمل و نقل و ترانزیت مستقیم به پاکستان، افزایش قابل توجهی نیز خواهد یافت. همچنین بنابر آمارهای موجود، بیشترین اقلام صادراتی امارات متحده عربی به پاکستان را مواد غذایی تشکیل می‌دهد.