رییس اتاق بازرگانی تهران: سه برابر شدن یارانه‌ها بازی با تیغ دو لبه است

گروه بازرگانی - رییس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه سه برابر شدن یارانه‌ها بازی با تیغ دو لبه است، گفت: در یک بعد با افزایش یارانه‌ها و توزیع پول در جامعه، قدرت خرید مردم افزایش پیدا کرده و تقاضا تقویت می‌شود و از سوی دیگر با افزایش نقدینگی بدون توجه به بخش تولید شاهد تورم خواهیم بود. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با «فارس»؛ در پاسخ به این سوال که وعده دولت برای سه برابر شدن یارانه‌ها و اینکه در سال ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم بدهد در حالی که در وضعیت فعلی هم دچار کمبود منابع مالی شده و در پرداخت یارانه بخش تولید عاجز است آیا تصمیم‌درستی است یا خیر؟ اظهار داشت: من نشنیده‌ام که دولت چنین وعده‌ای داده باشد، ولی این را شنیده‌ام که دولت گفته است ما می‌توانیم یارانه فعلی را سه برابر کنیم، اما این به معنای آن نیست که این اتفاق می‌افتد، بلکه معنایش این است که به طور بالقوه این قابلیت و توانایی وجود دارد.

وی افزود: قطعا قانون بودجه اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی رخ دهد مگر اینکه دولت متمم بگیرد.

به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران در شرایطی که یارانه بخش تولید به طور کامل هنوز پرداخت نشده است و بخش تولیدی کشور مشکلات فراوانی دارد این تصمیم نمی‌تواند تصمیم درستی باشد.

آل اسحاق توضیح داد: با افزایش قیمت مواد اولیه افزایش هزینه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کنترل درآمدها و محدود کردن آن تنها بخش تولیدی کشور لطمه می‌بیند.

به گفته وی، اگر رشد نقدینگی چند برابر رشد اقتصادی باشد عدم تعادل بین این دو تورم‌زا است و نکته مهم این است که باید بین قدرت خرید مردم، تورم و میزان تولید همخوانی وجود داشته باشد و در مدل مشخصی به یک نقطه تعادل برسیم.

رییس اتاق پایتخت تاکید کرد: اگر به این نقطه تعادل برسیم این عدم تعادل از جایی بیرون می‌زند و ممکن است اجاره بها یا حتی رفاه اجتماعی مردم را هدف قرار دهد.