گروه بازرگانی - رییس اتحادیه چایکاران گفت: آخر مهرماه چهارمین و آخرین مرحله برداشت چای از باغات شمال کشور در سال جاری به پایان می‌رسد. این در حالی است که تنها پول مربوط به مرحله اول برداشت به چایکاران پرداخت شده است. ایرج هوسمی در گفت‌و‌گو با «ایلنا» افزود: باوجود وعده‌های مکرر در مورد پرداخت مطالبات چایکاران، بدهی این بخش از دولت همچنان به قوت خود باقی است.

وی ضمن تاکید براینکه طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان چای، میزان تولید این محصول از ۷۰ هزار تن به حدود ۲۲ هزار تن تقلیل یافته است، تصریح کرد: کاهش قابل ملاحظه تولید چای در کشور ناشی از عدم توجه مسوولان به این حوزه و ضعف صنعت چای بوده است. طی سال‌های اخیر اغلب باغات بزرگ چای شمال کشور به دلیل عدم صرفه اقتصادی تولید، به حال خود‌‌ رها شده یا تغییر کاربری داشته‌اند.

رییس اتحادیه چایکاران یادآور شد: در صورت ادامه روند موجود و عدم تدوین برنامه‌ای مدون و نبود حمایت‌های لازم، باغات چای موجود نیز به مرور از چرخه فعالیت خارج شده و احتمالا به حال خود‌‌ رها خواهند شد.

هوسمی‌ خاطرنشان کرد: در حال حاضر به دلیل عدم حمایت دولت از چایکاران و افزایش مطالبات، معیشت چایکاران در بد‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته است.