گروه بازرگانی- رییس کل گمرک ایران با ابراز ناخرسندی از رتبه ایران در فضای کسب‌‌و‌‌کار، خواستار بهبود اقدامات زیرساختی به ‌منظور ارتقای جایگاه کشورمان در این زمینه شد.

عباس معمارنژاد در نخستین همایش ملی تولید و رقابت بین‌المللی گفت: بر اساس شاخص‌ انجام کسب‌‌و‌‌کار در سال ۲۰۱۱ که به بررسی فرآیند تجارت در کشورها می‌پردازد ایران در بین ۱۸۳ کشور جهان رتبه ۱۲۹ را دارد که اگرچه نسبت به سال قبل از آن (۲۰۱۰) پنج رتبه بهبود یافته است، ولی با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیرساختی و غیرزیرساختی در کشور‌ رتبه مناسبی نیست. معمارنژاد تصریح کرد: در بین ۱۸ کشوری که در منطقه «منا» (منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا) قرار دارند ما دارای رتبه ۱۳ هستیم که این رتبه هم به مراتب می‌تواند بالاتر از این باشد.

وی بیان داشت: رتبه ایران در شاخص تجارت فرامرزی از رتبه کلی ایران بهتر نیست و ما دارای رتبه ۱۳۱ هستیم و در بین کشورهای منطقه منا نیز در بین ۱۸ کشور از رتبه ۱۷ برخورداریم. البته شاخص‌های تعیین و اعلام شده ایراداتی نیز دارد.

رییس کل گمرک ایران، افزود: اصولا در بحث رقابت ما از دو راه می‌توانیم وارد عمل شویم یکی بحث کیفیت و دیگری قیمت یا هر دوی آنها، اما آنچه که مطرح می‌شود این است که نقش دولت‌ها در این زمینه چیست؟

معمارنژاد تاکید کرد: در بخش صادرات ۷ سند، ۲۵ روز زمان و ۱۰۹۰ دلار هزینه برای هر کانتینر۲۰ فوتی لازم است و در بخش واردات نیز نیازمند ۸ سند، ۳۲ روز زمان و ۱۷۳۵ دلار هزینه هستیم.

وی همچنین به موضوع زمان ترخیص کالا اشاره کرد و گفت: به محض اینکه گفته می‌شود برای صادرات ۲۵ روز و برای واردات ۳۲ روز زمان لازم است همه نگاه‌ها به سمت گمرک بر می‌گردد؛ اما واقعیت این است که برای انجام تشریفات گمرکی به هیچ وجه این میزان زمان لازم نیست؛ چرا که از ۲۵ روز، ۱۲ روز برای آماده کردن اسناد، ۲ روز برای انجام تشریفات گمرکی، ۴ روز برای امور تخلیه و بارگیری در پایانه، بندر و ۷ روز برای حمل‌ونقل داخلی صرف می‌شود.

رییس کل گمرک ایران تصریح کرد‍: در خصوص هزینه‌ها هم از ۱۰۹۰ دلار در بخش‌ صادرات ۱۹۰ دلار مربوط به اسناد، ۱۷۵ دلار مربوط به گمرک، ۲۲۵ دلار خدمات بندری و پایانه‌ها و ۵۰۰ دلار مربوط خدمات حمل ‌ونقل داخلی است و در بخش واردات از ۱۷۳۵ دلار هزینه، ۲۹۵ دلار مربوط به اسناد، ۲۲۰ دلار هزینه تشریفات گمرکی، ۲۲۰ دلار هزینه پایانه‌ها و بندر و تخلیه و بارگیری و در نهایت ۱۰۰۰ دلار هم هزینه حمل ‌و نقل داخلی است.