گروه بازرگانی- رییس جامعه دامپزشکان کشور با بیان اینکه واردات قیمت تخم مرغ را کنترل نمی‌کند،‌ دو پیشنهاد برای بازگشت به وضعیت متعادل بازار این کالا ارائه کرد و گفت: در صورت تخصیص اعتبار کافی به سازمان دامپزشکی کشور برای کنترل بیماری و حمایت از تولید داخل قیمت تخم مرغ مهار می‌شود. ناصر ‌نبی‌پور در گفت‌وگو با «فارس» اظهار داشت: الان برای تخم‌مرغی که از ترکیه وارد می‌شود یارانه می‌دهند تا قیمت ۳۱۰۰ تومانی که وارد می‌شود به قیمت ۲۱۹۰ تومان دست مصرف‌کننده برسد. رییس جامعه دامپزشکی کشور افزود: نسبت به قیمتی که از ترکیه وارد می‌شود قیمت تخم مرغ در کشور زیاد بالا نیست. وی در پاسخ به اینکه واردات نیز قیمت را متعادل نکرده است، گفت: قیمت تخم‌مرغ معمولا جنبه روانی دارد، اگر یارانه‌ها به تولید‌کنندگان داخل داده شود موجب کاهش قیمت بیشتری می‌شود. از نبی‌پور سوال شد پس به کاهش قیمت با واردات اعتقاد ندارید، گفت: در دنیا کسی تخم مرغ صادر نمی‌کند کشور ترکیه هم گفته است بیشتر از مقداری محدود نمی‌تواند صادر کند که این میزان یک سوم تولید روزانه سال گذشته استان قزوین است. وی در پاسخ به اینکه واردات تخم مرغ از هند بررسی می‌شود، گفت: آنقدر آلودگی‌ها در هند بالا و کیفیت پایین است که هیچ کشوری جرات واردات از این کشور را ندارد.

وی افزود: اصلا ما نیازی به واردات نداریم باید از تولید‌کننده داخل حمایت و تشویق شود در این صورت نهایتا طی ۳ ماه آینده تولید متعادل می‌شود.

نبی‌پور همچنین در پاسخ به این پرسش که چه موقع قیمت تخم مرغ سیر نزولی پیدا می‌کند، گفت: باید اعتبار کافی برای مقابله با بیماری‌ها در اختیار سازمان دامپزشکی قرار گیرد تا اگر بیماری آمد در نطفه خفه شود. از سویی از تولید‌کنندگان هم حمایت شود که در این صورت نهایتا تا ۳ ماه آینده قیمت واقعی می‌شود. وی افزود: اما اگر اعتباری داده نشود یا قوانین بیمه اصلاح نشود، نمی‌شود بازار را تنظیم کرد.

افزایش نظارت در بازار

از سوی دیگر معاونت بازرسی و نظارت شورای اصناف کشور با انتشار اطلاعیه‌ای از تشدید اقدامات کنترلی و نظارتی بر بازار تخم‌مرغ خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار، بازرسی اصناف اقدامات کنترلی و تشدید بازرسی و نظارت از انبارها و محل‌های نگهداری و عرضه تخم‌مرغ را انجام خواهد داد و با هرگونه احتکار، عدم عرضه و گرانفروشی نیز برخورد خواهد کرد.

بر اساس این اطلاعیه، سقف قیمت تخم‌مرغ مارک‌دار بسته‌بندی شده به ازای هر کیلوگرم برای مصرف‌کننده ۲۷ هزار و ۵۰۰ ریال و تخم‌مرغ معمولی برای مصرف‌کننده به ازای هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال اعلام شده است.