غفلت از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان

گروه بنگاه‌ها - یک کارشناس گردشگری می‌گوید: ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عمان با وجود روابط گسترده و عمیق تهران - مسقط مغفول مانده و آن طور که باید استفاده نشده است.

محمد رضا رایگان از فعالان حوزه گردشگری، از وجود دو هزار کیلومتر خط ساحلی، منابع وسیع سنگ و معدن و نفت، بنادر و مناطق آزاد و جذابیت‌های توریستی بی‌شمار عمان نام می‌برد و تاکید می‌کند که سرمایه‌گذاران ما می‌توانند با سفر به این کشور و درک و شناخت قابلیت‌ها و ظرفیت‌های زیاد آن، طرح‌ها و پروژه‌های سودمندی را به نفع هر دو کشور اجرا کنند. رایگان که مشاور سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی در عمان و مدیر یک موسسه توریستی با گرایش توریسم تجاری است، به نگاه مردم عمان به ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: عمانی‌ها مردمانی خونگرم و صمیمی‌اند و ایرانی‌ها را خیلی دوست دارند.

در واقع وجود روابط دیرینه میان دو کشور باعث شده که ایرانی‌ها و عمانی‌ها به طور نسبی و سببی ارتباط خوب و عمیقی با هم داشته باشند. بسیاری از بلوچ‌های ایرانی، شیرازی‌ها و اهالی چابهار در عمان ازدواج کرده و در این کشور ریشه دار هستند. در حال حاضر نیز حدود دو هزار ایرانی در عمان به کار و زندگی مشغولند.

این فعال اقتصادی که تورهای تجاری، تخصصی بازرگانان و تجار ایرانی را برای ثبت شرکت به عمان می‌برد، خاطرنشان می‌کند که عمان سرزمین فرصت‌ها، کار و تجارت است و بسیاری از کشورهای اروپایی و تمام کشورهای همسایه در آن سرمایه‌گذاری کرده اند.

او از عمان به عنوان حیات خلوت اقتصادی خاور میانه نام می‌برد و می‌گوید: مراکز تشویق و جذب سرمایه‌گذاری در بخش دولتی ایران که زیر نظر استانداری است، فرصت بسیار خوبی است که به این کشور بروند و سرمایه‌گذاران عمانی را برای سرمایه‌گذاری در کشورمان متقاعد کنند. شهرداری‌های مراکز استان‌ها هم می‌توانند برای آشنایی با مدیریت شهری و امضای تفاهم نامه خواهر خواندگی میان مسقط - تهران، مسقط - مشهد یا مسقط - اصفهان به این کشور همسایه سفر کنند. ناگفته نماند که تاکنون سرمایه‌گذاران عمانی در استان‌های گلستان و بیرجند کشورمان به سرمایه‌گذاری و تجارت پرداخته‌اند.

رایگان می‌گوید: بخش خصوصی هم می‌تواند در نمایشگاه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و فرهنگی عمان حضور فعال داشته باشد و برای صادرات کالا و خدمات به این کشور اقدام کند. این در حالی است که مسقط برای برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌های فرهنگی و تجاری بسیار مناسب است.

وی اضافه می‌کند که یکی دیگر از مزایای بسیار مهم عمان، امنیت اجتماعی و فرهنگی این کشور برای خانواده‌های مذهبی و سنتی ایرانی است به عبارت دیگر مزایای توریسم بی‌حاشیه این کشور در مقایسه با کشورهایی نظیر دوبی و ترکیه است. او می‌گوید: ایرانی‌ها معمولا مکه و سوریه را در اولویت سفرهای مذهبی خود قرار می‌دهند و عمان می‌تواند گزینه سوم سفرهای آنها باشد، هرچند که این کشور زیارتگاه ندارد.

توریسم مذهبی و درمانی از دیگر زمینه‌هایی است که به گفته این کارشناس گردشگری می‌تواند میان دو کشور فعال شده و به ارزآوری و سود دهی برسد. او به استان ظفار و شهر صلاله آن اشاره می‌کند که جذابیت‌های اکوتوریستی و طبیعی آن مانند شمال ایران است. علاوه بر آن، ساحلی آرام و زیبا و تمیز و یک شهرک توریستی به نام ویو دارد که بسیار دیدنی و جذاب است.

محمد رضا رایگان که سال‌ها در عرصه گردشگری و توریسم فعالیت داشته، از مسوولان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری کشور می‌خواهد تا با اطلاع رسانی در باره عمان و حمایت از موسسات توریستی که در زمینه صدور کالا، خدمات و توریسم عمان فعالیت می‌کنند، امکانات و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری این کشور حاشیه خلیج فارس را هر چه بیشتر به شهروندان و سرمایه‌گذاران ایرانی بشناساند و فرصت‌های مغفول مانده را به آنان یادآوری کند.