گروه بازرگانی - روز گذشته روسای اتاق بازرگانی و شورای اصناف کشور در حالی خواستار چاره اندیشی برای تخصیص یارانه تولید به این بخش شدند که چند روز پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت یارانه تولید را منتفی اعلام کرده بود. محمد نهاوندیان با تصریح این‌ نکته که اگر امکان پرداخت یارانه تولید وجود ندارد، حداقل اجازه تغییر قیمت‌ها را بدهند هشدار داد که در غیر این صورت تعطیلی واحدها و بیکار شدن کارگران اتفاق خواهد افتاد. محمد نهاوندیان در واکنش به اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر اینکه چیزی به نام یارانه تولید وجود ندارد و منظور دادن تسهیلات ارزان قیمت بوده است، عنوان کرد: در تبیین و تفسیر‌ آنچه در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آمده، ظاهرا یک تفاوتی بین آنچه مجلس از قانون مصوب می‌فهمد و آنچه در دستگاه‌های اجرایی از آن استنباط شده، پیدا شده است.

وی در گفت‌و‌گو با «ایسنا» ادامه داد: بنابراین اگر لازم است تبیینی در این مورد صورت بگیرد باید مراجع قانونی ذی‌ربط وارد عمل شوند.

نهاوندیان تصریح کرد: موضوع بعدی این است که به هر حال واحدهای تولیدی برای جبران افزایش قیمتی که در قیمت تمام شده آنها به دلیل گران شدن سوخت حاصل می‌شود یا باید یارانه دریافت کنند یا امکان تغییر قیمت‌ها را پیدا کنند.

وی متذکر شد: نمی‌شود که هیچ‌کدام از این راه‌ها برای آنها پیدا نشود و ما واحد تولیدی را با یک راه ناگزیر روبه‌رو کنیم. در این صورت نتیجه میان‌مدت این موضوع تعطیلی واحد و بیکار شدن کارگران خواهد شد. رییس اتاق ایران در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین اگر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط توان یا امکان پرداخت یارانه‌های جبرانی را ندارند، حداقل باید اجازه تغییر قیمت‌ها را به واحدهای تولیدی بدهند.

از سوی دیگر، رییس شورای اصناف با انتقاد از دیرکرد حمایت های یارانه ای دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد که اگر دولت وام کم بهره بدهد اصناف می‌توانند یک میلیون شغل ایجاد کنند.

قاسم نوده فراهانی با اشاره به تسهیلاتی که قرار است در اختیار مشاغل خانگی قرار گیرد، افزود: شاید دولت برای اشتغالزایی باید هزینه و وقت زیادی بگذارد، اما اگر وام‌های کم‌بهره‌ و طولانی در اختیار اصناف قرار دهد این کار برای واحدهای تولیدی و توزیعی کار سختی نیست؛ چرا که ما ۵/۱ میلیون واحد توزیعی و ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی داریم؛ بنابراین ایجاد یک میلیون شغل برای اصناف کاری ندارد.

وی با اشاره به صنوفی که مشکل پول برق دارند، گفت: از دکتر غضنفری درخواست می‌کنیم تا هر چه سریع‌تر موضوع بسته حمایت از اصناف انرژی‌بر را پیگیری و اجرایی کند.

رییس شورای اصناف همچنین از «اتاق» شدن این شورا خبر داد و گفت: این تغییر در پی تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس صورت گرفته است.