گروه بازرگانی - رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت از مشخص شدن منابع تامین اعتبار تسهیلات به واحدهای انرژی بر خبر داد و گفت: بانک‌ها از آغاز آبان‌ماه اعطای تسهیلات به واحدهای انرژی بر را آغاز می‌کنند. به گفته حسن رادمرد براساس مصوبات مقدماتی دومین جلسه کارگروه حل مشکلات اصناف، مصوبه پرداخت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت به صنوف انرژی بر از طریق بانک مرکزی ابلاغ شده، اما هنوز روش تامین منابع آن مشخص نشده است.

رییس مرکز اصناف و امور بازرگانان با بیان اینکه بانک‌های سپه، ملت، صادرات و ملی چهار بانک عامل اعطای تسهیلات هستند، افزود: بانک‌ها معتقد هستند باید یک سوم از کل اعتبار به آنها تزریق شود تا پرداخت صورت پذیرد.

وی در خصوص محل اعتبار تسهیلات گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از محل فروش دارایی‌ها و اموال خود این اعتبار را تامین کند که با توجه به زمان بر بودن آن فعلا مقرر شد اعتبار از محل دیگری تامین و بعد از فروش اموال و دارایی‌ها جایگزین شود . به گفته راد مرد، در فاز نخست این طرح ۱۰ درصد از واحدهای صنفی یعنی ۳۸ هزار واحد که از نظر میزان انرژی بر بودن و اشتغالزایی نسبت به سایر صنوف تولیدی از اولویت اعطای تسهیلات برخوردار هستند، از وام‌های ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریالی بهره‌مند خواهند شد.

از دیگر مصوبات دومین جلسه کارگروه حل مشکلات اصناف می‌توان به مصوبه حل و فصل مسائل شهرک‌های صنفی و انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهر، تعیین تعرفه برق واحدهای صنفی بر اساس تعرفه واحد‌های صنعتی، تسریع در بیمه

۸۰۰ هزار نفر از اصناف کم‌درآمد و ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید سامانه الکترونیکی فروش و همچنین کمک و پیگیری ارائه تسهیلات بانکی جهت ساخت املاک برای اتحادیه‌ها و سازمان‌های صنفی اشاره کرد.